W grudniu zeszłego roku Qualcomm oraz Microsoft zachwalali nowej klasy laptopy wyposażone w procesory ARM. Maszyny ochrzczone mianem Always Connected PC mają charakteryzować się długim czasem pracy na pojedynczym ładowaniu oraz pełni użytecznym systemem operacyjnym Windows 10 z przyzwoitą wydajnością. Jednak ostatnio Microsoft ujawnił pierwsze ograniczenia nowego rozwiązania.

Największą zaletą nowej klasy laptopów jest to, że będą one cały czas podłączone do Internetu. Będzie to możliwe dzięki natywnemu modemowi LTE, który jest integralną częścią SoC Qualcomm Snapdragon 835. Tego typu sprzęt idealnie wpasowuje się w wizję wszechobecnej chmury. Niestety Windows 10 na komputerach z procesorami ARM może mieć problemy z aplikacjami, które korzystają z nienatywnych komponentów. Problem ten dotyczy nie tylko programów, które modyfikują wygląd systemu operacyjnego, ale również aplikacje chmurowe automatycznie synchronizujące pliki użytkownika z chmurą. Jednak nie jest to jedyne ograniczenie.

Windows 10 na komputerach ARM nie uruchomi aplikacji 64-bit Win32

Niestety, ale emulacja aplikacji Win32 będzie możliwa jedynie w przypadku programów 32-bitowych. Problem związany jest z wydajnością warstwy emulacji, którą Microsoft używa do uruchomiania aplikacji x86 na architekturze x64. Ograniczenie to jest zaskoczeniem dla wielu osób, ponieważ przedstawiciele Qualcomma podczas prezentacji pierwszych komputerów Always Connected PC zapowiadali, że problemy związane z wydajnością warstwy emulacji zostały rozwiązane. Mobile komputery z procesorami ARM nie będą obsługiwać technologi Hyper V, więc ich posiadacze będą mogli zapomnieć o jakiekolwiek wirtualizacji.

Komputery Always Connected PC uruchomią tylko niektóre gry

Już dawno minęły czasy, kiedy graczami byli jedynie posiadacze konsol oraz komputerów z wydajnymi kartami graficznymi. Dzisiaj coraz większe znaczenie odgrywa rynek gier mobilnych. Dlatego też posiadacze komputerów z procesorami Qualcomma, również będą chcieli od czasu do czasu uruchomić jakąś grę. Niestety, będą mogli zapomnieć o tytułach, które korzystają z biblioteki OpenGL starszej niż w wersji 1.1 lub też wymagają sprzętowej akceleracji. Kolejne ograniczenia dotyczą brak obsługi zewnętrznych systemów zabezpieczających przed oszukiwaniem (np. EasyAntiCheat). Niestety nie wiemy jak w przypadku gier sprawdzi się emulacja Win32. Być może posiadacze Always Connected PC zostaną skazani tylko na pozycje ze Sklepu Windows dedykowane na procesory ARM.

Źródło: Neowin

PJ
Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.