Na co dzień głównie interesujemy się jakością sieci polskich operatorów z perspektywy prędkości Internetu mobilnego. W tym wszystkim dość często zapominamy o jakości podstawowej usługi telefonii komórkowej, którą są oczywiście rozmowy głosowe. Ostatnio mogliście zauważyć poprawę w tej kwestii w przypadku, jeśli dzwoniliście pomiędzy sieciami Orange i Play. Jest to efekt wdrożenia wsparcia dla kodeka EVS w połączeniach pomiędzy tymi operatorami. Usługa ta jest większości z nas znana pod nazwą HD Voice+.

Czy zwróciliście uwagę na to, że jakość połączenia głosowego zależy od tego, do kogo dzwonicie? Ciekawe jest również to, że zauważalnie mniej wyraźna rozmowa nie musi być efektem słabego zasięgu czy też obciążonej stacji bazowej. W praktyce nasze odczucia odnoszące się do rozmów telefonicznych ściśle zależą od użytego przez sieć kodeka mowy. Obecnie najlepszą jakość rozmów telefonicznych oferują usługi VoLTE oraz Wi-Fi Calling, które wspierają EVS (Enhanced Voice Services). Niestety wdrożenie tego rozwiązania dla połączeń pomiędzy klientami dwóch operatorów nie jest proste. Dlatego też najczęściej tzw. HD Voice+ działa jedynie dla połączeń w ramach tej samej sieci. Co więcej, żeby można było skorzystać z EVS, to obie osoby muszą korzystać ze smartfona, który jest wspierany przez operatora. Jak widzicie, ograniczeń tych jest dość sporo. Przy czym w praktyce operatorzy przy wdrażaniu EVS współpracują z producentami najpopularniejszych na danym rynku smartfonów, żeby w ten sposób zwiększyć liczbę korzystających z nowej usługi klientów.

EVS, czyli HD Voice+, pomiędzy sieciami Orange i Play, na horyzoncie są również T-Mobile i Plus

Strategia Orange dotycząca usługi HD Voice+ polega na wdrażaniu EVS-SWB (Super Wide Band). Przy czym operator nie aktywuje tej usługi na starszych terminalach, które mogą mieć problem z zagwarantowaniem jej poprawnego działania z uwagi na wysokie obciążenie procesora. Dlatego też lista wspieranych smartfonów prezentuje się następująco:

  • Huawei Mate 10 Pro, Mate 20, Mate 20 Pro, Mate 30 Pro, Mate 40 Pro, P20, P20 Pro, P30, P30 Pro, P40, P40 Pro, P40 Pro+,
  • LG G7, G7 Fit, G8S, G8X, V40, Velvet, Wing,
  • Samsung Galaxy A52, Galaxy A52 5G, Galaxy A72, Galaxy Fold, Galaxy Note 9, Galaxy Note 10, Galaxy Note 10+, Galaxy Note 20, Galaxy Note 20 5G, Galaxy Note 20 Ultra, Galaxy Note 20 Ultra 5G, Galaxy S9, Galaxy S9+, Galaxy S10, Galaxy S10+, Galaxy S10e, Galaxy S20, Galaxy S20 5G, Galaxy S20 FE, Galaxy S20 FE 5G, Galaxy S20+, Galaxy S20+ 5G, Galaxy S20 Ultra, Galaxy S21, Galaxy S21 5G, Galaxy S21+ 5G, Galaxy S21 Ultra, Galaxy Z Flip, Galaxy Z Flip 5G, Galaxy Z Fold 2 5G,
  • Xiaomi Mi 10, Mi 10 Pro, Mi 11, Mi 11 Lite 5G, Mi 11 Ultra, Mi 11i, Redmi Note 10 Pro,
  • Sony Xperia 1, Xperia 1 II, Xperia 1 III, Xperia 10 II, Xperia 10 III, Xperia 5, Xperia 5 II, Xperia 5 III, Xperia XZ2, Xperia XZ3.

Lista ta dotyczy urządzeń, na których działa EVS w połączeniach międzyoperatorskich. Oprócz nich Orange pracuje nad wsparciem dla iPhone’ów z serii 11, 12 i SE oraz Xiaomi Mi 10 T Lite i Mi 10 T Pro. Z kolei Play umieścił na swojej liście również te urządzenia, dla których HD Voice+ działa przy połączeniach wewnątrz sieci.

Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.