Nowinki telekomunikacyjne wdrażają najpierw operatorzy infrastrukturalni. W naszym kraju są nimi Orange, Play, Plus i T-Mobile. To z ich sieci korzystają również tzw. operatorzy wirtualni, czyli MVNO. Niestety, zanim taki operator uruchomi dla swoich klientów nową usługę, to mija trochę czasu. Ostatnio Vectra, która korzysta z infrastruktury Play, wdrożyła dla swoich klientów dwie ważne usługi technologiczne. Są nimi VoLTE oraz Wi-Fi Calling.

Mało kto zdaje sobie z tego sprawę, ale pierwsze implementacje sieci LTE nie pozwalały na użycie nowej technologii do realizacji połączeń głosowych oraz wysyłania i odbierania SMS-ów czy też MMS-ów. W Polsce przez dość długi czas sieci 4G służyły jedynie do przesyłania danych. Zmieniło się to wraz z wprowadzeniem usługi VoLTE, czyli Voice over LTE. Jednak wtedy pojawił się problem zapewnienia kompatybilności poszczególnych smartfonów z sieciami konkretnych operatorów. Niestety zabieg ten wymaga swego rodzaju certyfikacji i testów. Cały proces wymaga również współpracy pomiędzy operatorem a producentem smartfona. Jednak dzisiaj lista urządzeń, na których działa w Polsce VoLTE, jest dość spora. Dodatkowo usługa ta działa na większości nowych modeli najpopularniejszych w naszym kraju linii urządzeń mobilnych. Dotyczy to zarówno tzw. flagowców, jak i przysłowiowych “średniaków”. Co prawda zdarzają się od tej reguły wyjątki i nie można też zapominać o użytkownikach mniej popularnych egzemplarzy. Jednak statystyki nie kłamią. Operatorzy obserwują ciągły wzrost ruchu VoLTE, co pozwala im na stopniowe wyłączanie sieci 3G.

Przeczytaj również: Lepiej zainteresuj się VoLTE, T-Mobile szykuje się do wyłączenia 3G

VoLTE, czyli szybsze i lepsze połączenia głosowe

Aktywacja usługi VoLTE przynosi ze sobą korzyść w postaci szybszego nawiązywania połączeń. Zauważalne jest to, jeżeli osoba, do której dzwonimy, również korzysta z VoLTE. To jednak nie wszystko. Rozmowy, które realizowane są za pośrednictwem sieci 4G, charakteryzują się dużo lepszą jakością. Wynika to z kilku czynników. Pierwszy i najważniejszy z nich to zastosowanie szerokopasmowych kodeków mowy. Oprócz tego połączenia VoLTE mogą być realizowane przy dość słabym poziomie sygnału ze stacji bazowej.

VoLTE

VoLTE ma również zaletę, którą doceniają głównie operatorzy. Chodzi mianowicie o większą wydajność interfejsu radiowego, która przekłada się na większą pojemność sieci. Dla firm telekomunikacyjnych oznacza to, że VoLTE pozwala na obsługę większej liczby połączeń głosowych niż 3G. Z kolei dla użytkowników przesiadka na VoLTE i możliwa dzięki temu rezygnacja z 3G oznacza szybszy Internet mobilny.

Wi-Fi Calling, czyli lekarstwo na brak zasięgu sieci komórkowej

Pomimo tego, że zasięg sieci komórkowych jest coraz lepszy, dalej w wielu domach i mieszkaniach są przysłowiowe fotele do dzwonienia. Rozwiązaniem tego problemu jest technika VoWiFi, czyli usługa Wi-Fi Calling. Polega ona na tym, że połączenia głosowe są realizowane za pośrednictwem sieci Wi-Fi. Za bezpieczeństwo tego podejścia odpowiada dodatkowe szyfrowanie ruchu pomiędzy smartfonem, a bramką operatora. Działanie usługi jest w pełni przezroczyste i nie wymaga zasięgu sieci komórkowej. Dość często Wi-Fi Calling pozwala na ominięcie opłat roamingowych za granicą. Oprócz tego połączenia przez sieć Wi-Fi docenią osoby, które mieszkają w zasięgu obciążonych stacji bazowych. Z kolei sama jakość połączeń Wi-Fi Calling jest taka sama, jak w przypadku VoLTE.

Połączenie tych dwóch usług daje kompleksowe rozwiązanie, które zwiększa komfort korzystania z sieci komórkowej do zwykłego dzwonienia. W domu możemy łączyć się za pośrednictwem sieci Wi-Fi. Z kolei, kiedy wyjdziemy na zewnątrz, nastąpi automatyczne przełączenia rozmowy do sieci LTE. Niestety w przypadku braku zasięgu 4G rozłączenie smartfona z siecią Wi-Fi oznacza zerwanie połączenia. Płynne przenoszenie połączeń możliwe jest jedynie pomiędzy usługami Wi-Fi Calling oraz VoLTE.

Vectra udostępniła na swojej stronie internetowej listę urządzeń, na których działają usługi VoLTE oraz Wi-Fi Calling.

Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.