Huawei może pochwalić się kolejnymi dobrymi wynikami sprzedaży smartfonów. Firma analityczna Gartner opublikowała niedawno raport, który potwierdza mocną pozycję Chińczyków na rynku urządzeń mobilnych. Jednak analitycy podkreślają, że liczby te wynikają z umocnienia się pozycji Huawei na rodzimym rynku.

Pozycję poszczególnych producentów urządzeń mobilnych można określić w dwojaki sposób. Pierwszy z nich polega na porównaniu liczb dotyczących zamówień na dostawy smartfonów. Tego typu analizę wykonuje firma Canalys, która miesiąc temu opublikowała raport za 3 kwartał tego roku. Jest to pierwszy okres, który w całości obejmuje miesiące objęte amerykańskim zakazem na współpracę z Huawei. Co prawda Departament Handlu wydał w tym czasie kilka tymczasowych (tj. 3-miesięcznych) zezwoleń. Jednak wojna handlowa pomiędzy Chinami i USA zdążyła odcisnąć piętno na rynku konsumenckim. O ile w skali całego świata zamówienia na smartfony Huawei wzrosły w porównaniu z zeszłym rokiem o 29%, to poza teren Chin widoczny był spadek o 6%. Podobne wnioski można wyciągnąć z raportu firmy Gartner, który zlicza jedynie faktycznie sprzedane egzemplarze.

Potęga Huawei bazuje na mocnej pozycji w Chinach

Zakaz nałożony przez Departament Handlu Stanów Zjednoczonych może, ale nie musi negatywnie odbić się na pozycję Huawei. Dużo zależy od dwóch aspektów. Pierwszy z nich dotyczy zgody na wznowienie współpracy z Google. Jeśli taka licencja zostanie wydana, to do Europy wrócą nowe smartfony Huawei z aplikacjami i usługami Google. Dodatkowo trafią one na nasz kontynent w dobrym momencie, ponieważ stopniowe wdrażanie sieci 5G może stymulować konsumentów do wymiany smartfonów.

Gartner 3Q19

Dane zebrane przez firmę analityczną Gartner pokazują, że Huawei pozostaje na mocnej drugiej pozycji pod kątem sprzedaży smartfonów. Liderem jest dalej Samsung. Jednak to Huawei może pochwalić się największym wzrostem sprzedaży, który wyniósł 26% w odniesieniu za analogiczny okres z zeszłego roku. Z kolei Apple odnotowało 10% spadek.

Jednak najbardziej interesujące jest to, że Huawei sprzedało w ciągu trzeciego kwartału aż 40,5 miliona smartfonów w samych Chinach. Oznacza to, firma ta sprzedaje na swoim rodzimym rynku 61,5% urządzeń.

Dane bazujące na liczbach faktycznie sprzedanych egzemplarzy dość mocno korelują z wynikami dotyczącymi zamówień złożonych przez dystrybutorów. Zgadza nam się tutaj zarówno globalny wzrost zainteresowania smartfonami Huawei, jak i udział w tym sukcesie rynku chińskiego. Dlatego możemy wnioskować, że pomimo ogólnie widocznego sukcesu, Huawei stracił na rynku europejskim.

Źródło: Gartner

BS
Bernard to redaktor naczelny SpeedTest.pl. Jest analitykiem i pasjonatem gier. Studiował na Politechnice Wrocławskiej informatykę i zarządzanie. Lubi szybkie samochody, podróże do egzotycznych krajów oraz dobre książki z kategorii fantastyka.