Facebook i Instagram to nieunikniona przeprawa w trakcie prowadzenia każdego współczesnego przedsiębiorstwa. Przekonaj się, co możesz zrobić, by sprawniej się pozycjonować i budować grupę odbiorców za pomocą fanpage na Facebooku.

Co stanowi o skuteczności we współczesnym marketingu?

Jeśli prowadzisz od lat firmę i nie radzisz sobie z całym mętlikiem, który rządzi współczesnym marketingiem – zacznij od podstaw. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, co charakteryzuje dziś promocję produktów lub usług i co tak naprawdę jest w tym momencie istotne. Nie należy zagłębiać się nadmiernie w prognozy czy skrajnie analitycznie rozpatrywać efektywność poprzednich działań. By sprzedawać więcej produktów lub usług, trzeba podejść do tego we właściwy sposób. Zastanówmy się, jak w tej kwestii prezentują się dobre strony mediów XXI wieku, których używamy na co dzień.

Elastyczność

Fanpage na Facebooku oferuje doskonałe metody analizy ruchu. Dzięki temu możesz zweryfikować, czy Twoja strategia działa, czy może jednak należy ją poprawić. Ocenisz także stopień satysfakcji ze swoich dotychczasowych działań. Ewaluacja przebiega w obliczu faktów, statystyk – koniec z wróżeniem z fusów. W połączeniu z możliwością dotarcia do niespotykanej wcześniej publiki są to największe plusy mediów społecznościowych, o których nie można zapomnieć.

Podgląd reakcji społeczności na bieżąco

Możesz w prosty sposób zaobserwować opinie, recenzje i uwagi swojej grupy odbiorców. Trzeba być na nie otwartym w każdym biznesie, szczególnie jeśli jakaś informacja przewija się wielokrotnie. Świadczenie lepszych usług ma wiele wspólnego z obserwacją reakcji społeczności na Facebooku – to właśnie tam ludzie często dzielą się swoimi przemyśleniami w sposób szczery i bezpośredni.    

Prowadzenie fanpage na Facebooku jest proste

Jeśli prowadzisz niewielki biznes, podstawowe narzędzia oferowane przez Google i Facebooka mogą w zupełności wystarczyć Ci do promowania swojej firmy. Instagram to dodatkowy atut, jednak nie w każdej branży jest on niezbędny. To nieocenione wsparcie w działalności związanej z produkcją ubrań, prowadzeniu kawiarni i usług bazujących na efekcie wizualnym – np. salonu z tatuażem.

Jakie problemy niesie ze sobą prowadzenie fanpage na Facebooku?

Sytuacja, z którą mierzą się współcześni przedsiębiorcy, to także szereg wyzwań. Dla wielu osób największym minusem jest to, że nieustannie trzeba coś robić – być na bieżąco, działać w sposób przemyślany, uwzględniający specyfikę danego środka przekazu. To jednak nie jest jedyna kwestia do rozważenia.

  • Budowanie marki – nie tylko na Facebooku – jest dziś trudniejsze. Klienci są bardziej wymagający, a konkurencji nie da się uniknąć. Internet łączy praktycznie wszystkich, bez wyjątku. Zaistnienie na Facebooku to ogromne wyzwanie, zwłaszcza jeśli konkurencyjne przedsiębiorstwa posiadają dobrze funkcjonujące social media i oddaną grupę odbiorców. Dużo się mówi o prostocie budowania biznesu w XXI wieku, jednak jest to łatwe tylko dla kogoś, kto dobrze „czuje” współczesne media i jest w stanie w dobry sposób w nich funkcjonować. Nie wszystkie osoby, które działają na rynku od lat i są przyzwyczajone do innych środków przekazu, mają taki talent. W takim przypadku bariery wejścia mogą wydawać się naprawdę spore.
  • Skuteczne prowadzenie fanpage na Facebooku wymaga zainwestowania sporej ilości czasu – liczy się kreatywność, ale też liczba postów, ich charakter, data publikacji i przede wszystkim pomysł. Ludzie w mediach społecznościowych nie muszą być koniecznie zainteresowani Twoim zapleczem sprzętowym. Może ich za to interesować nieoczekiwany wypadek. Nawet fizycznie znając swoich klientów, nie zawsze jesteśmy w stanie w dobry sposób dotrzeć do nich w świecie wirtualnym. Wpisy powinny łączyć przekazem emocjonalny z funkcją informatywną – tak działają najlepsze firmy na rynku.

Przedstawiamy 10 porad, które ułatwią Ci funkcjonowanie w świecie social media i tworzenie skutecznego fanpage na Facebooku.

1. Jak tworzyć dobry fanpage na Facebooku? Zawsze myśl o grupie docelowej

Przed każdym postem zadaj sobie pytanie, do jakiej grupy odbiorców chcesz trafić. Zastanów się, jaki jest sens przekazu i forma komunikatu – musi być ona przystępna dla odbiorców. Czy język, stylistyka, długość posta, a także zawarte w nim informacje są warte ich uwagi? Czy poświęcą czas i energię, aby komentować i udostępniać wpis? To podstawowe kwestie, których nie możesz pozostawić przypadkowi. Myślenie o grupie docelowej na Facebooku ma dodatkowe konsekwencje nie tylko w poprawie funkcjonowania Twojego fanpage. To także szansa na rozwój wewnątrz firmy.

2. Staraj się być człowiekiem – porzuć wizję profesjonalnego, zimnego fanpage

Język przepełniony fachowymi frazami i obrazujący profesjonalizm nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Ubieraj posty w emocje i szerze przemyślenia. Chodzi o budowanie relacji z odbiorcami strony – a oni nie chcą budować relacji z firmą! Chcą budować relacje z ludźmi, którzy są po drugiej stronie ekranu. To naprawdę znaczy wiele. Ludzka twarz jest nie tylko lepiej odbierana, ale też grupa odbiorców będzie bardziej skłonna do dzielenia się takimi postami. Możemy zauważyć, że im bardziej firma jest przewrażliwiona na punkcie swojego wizerunku i nie pozwala sobie na pewien szeroko definiowany „luz”, tym gorzej sobie radzi z promocją w sieci.

3. Nie publikuj postów, które są bezwartościowe – postaw na jakość i przekaz

Angażowanie grupy odbiorców jest bardzo ważne. Jednym ze sposobów może wydawać się publikowanie licznych wpisów i dzielenie się z fanami wszystkim, co nam przyjdzie do głowy. Przecież to jest w stylu dwóch powyższych porad, prawda? Wręcz przeciwnie – kluczem jest balans. Chodzi o to, żeby publikować dobre treści w dobrym momencie. Wiele portali zaleca redukcję liczby postów do jednego, dwóch dziennie. To kwestia osobistej oceny, ale warto pamiętać, że nadmierna ilość treści na Facebooku nie działa pozytywnie na wizerunek marki. Trzeba to robić z pewnym wyczuciem – na pewno nie są wskazane kilkutygodniowe przerwy, tak samo jak 15 postów dziennie na jeden temat.

4. Pamiętaj o tym, po co publikujesz i jaki ma to mieć efekt

Chcesz stworzyć post, który przedstawi Twój produkt? Może pragniesz pochwalić się opanowaniem nowej metody produkcyjnej? Pomyślenie o tych kwestiach jest bardzo ważne. Posty zawsze muszą być tworzone na podstawie pewnej przyczynowości. Warto w tym wszystkim nawiązywać do tego, w jakim celu powstał Twój fanpage. Utworzenie strony na Facebooku powinno wiązać się z opracowaniem wizji na jego funkcjonowanie.

5. Angażuj społeczność i reaguj na jej wpisy

Możesz wzmacniać pozytywne reakcje, jeśli będziesz aktywnie brać udział w konwersacji z użytkownikami Facebooka. Jeśli widzisz ruch pod swoim postem – od razu angażuj się w rozmowy. Dziękuj, przymilaj się – działaj jak realna jednostka. Jednocześnie zachęcaj publikę do pisania własnych przemyśleń, dzielenia się doświadczeniami. Grupa odbiorców na pewno lepiej odbierze tak prowadzony fanpage. Z drugiej strony musi to być szczere. Jeśli decydujesz się na taką działalność, komentuj, współczuj i gratuluj – jednym słowem: reaguj.

6. Stawiaj na real-time marketing, ale z wyczuciem

Marketing w czasie rzeczywistym może być okazją nie tylko do wybicia się w lokalnej społeczności, ale też osiągnięcie ogromnej popularności w internecie. W Polsce istnieje zakład pogrzebowy, który doskonale radzi sobie z tym zagadnieniem. Mowa tu o A.S. Bytom, którego wpisy niejednokrotnie trafiały na popularne strony pokroju Kwejka czy Wykopu. To trudne, by w tak doskonały sposób radzić sobie z reagowaniem na sytuację dziejącą się na oczach grupy odbiorców. W tym przypadku udało się jednak znaleźć odpowiedni balans i odwagę do takiego typu promocji swoich usług. To szczególnie imponujące w dość poważnej branży, jaką są usługi pogrzebowe. Dobrze wdrożony real-time marketing działa świetnie, za to źle wdrożony pogrąży nasz wizerunek – warto o tym pamiętać.

7. Publikuj krótkie posty – Facebook nie jest blogiem firmowym

Na Facebooku lepiej zamieścić zajawkę jakiegoś artykułu, niż od razu poruszać wszystkie tematy i tworzyć ścianę tekstu. Zainteresowane osoby i tak się z nim zapoznają, a pozostali będą zwyczajnie przytłoczeni nadmiarem informacji. Wpisy na Facebooku powinny być możliwie krótkie, merytoryczne i nawiązywać do tematu – tu nie ma miejsca na lanie wody.

8. Stosuj mniej oczywiste sposoby angażowania grupy odbiorców

By promować stronę na Facebooku, możesz robić naprawdę wiele. Tworzenie konkursów, w których osoby muszą dzielić się swoimi przemyśleniami i udostępniać posty, może się świetnie sprawdzić. Podobnie jak np. tworzenie zniżek podczas zakupów na stronie internetowej, jeśli klient uprzednio polubi fanpage na Facebooku. Takie działania przynoszą ogromne korzyści w dosyć krótkim czasie – to świetny sposób na dotarcie do lokalnej społeczności i promocję produktu.

9. Zajmuj się aspektem technicznym – ważne są grafiki, godziny publikacji, korzystanie z kampanii reklamowych

Przy mediach społecznościowych nie można zapominać, że jest to w głównej mierze kultura wizualna. Trzeba więc okraszać swoje posty grafikami i ewentualnie odpowiednią dozą emotikonów (opcjonalnie, w zależności od stopnia profesjonalizmu naszej działalności). Co więcej, warto publikować posty w godzinach szczytu, kiedy aktywność użytkowników jest największa. Dobrym pomysłem jest wrzucenie wpisu na przykład o godzinie 20, kiedy większość osób po wieczornych wiadomościach zasiada do komputerów. W tym przypadku rolę odgrywa także grupa docelowa. Adresując swoje treści do uczniów, stawiaj na nieco wcześniejsze godziny.

10. Przyznawaj się do błędów i nie dystansuj się

Co jakiś czas mamy do czynienia z wpisami znanych marek lub osób, które przez pomyłkę albo w wyniku zaabsorbowania jakimś tematem popełniają faux-pas. To samo może zdarzyć się Tobie – podobnie jak na przykład opublikowanie postu, który nie spotkał się z pozytywnym odzewem społeczności. Szczerość, przyznanie się do błędu i wyciągnięcie wniosków jest lepszym pomysłem niż angażowanie się w potyczki słowne lub kasowanie wpisów. To mocno nawiązuje do ludzkiej twarzy z poprzednich porad – warto być sobą nawet wtedy, gdy oznacza to konfrontację z własnymi błędami.

Mamy nadzieję, że z tymi poradami Twój fanpage na Facebooku zyska większe grono odbiorców, a jego prowadzenie stanie się prostsze!