Każda strona internetowa potrzebuje serwera. Najczęściej w tym celu stosuje się różne formy hostingu udostępnianego przez dostawców usług internetowych. Dzięki temu właściciele stron mogą skorzystać z zasobów serwera i udostępniać treść użytkownikom sieci. Istnieje wiele wariantów hostingu o różnej funkcjonalności, a także różnej wycenie. Jak wybrać odpowiedni hosting do danego zastosowania?

Czym powinien cechować się dobry hosting?

Dostawca usług hostingowych powinien być przede wszystkim odpowiedni dla potrzeb klienta, które zazwyczaj wiążą się z wymaganiami, jakie stawia obszar działalności danego przedsiębiorstwa. Można wymienić kilka najważniejszych cech, którymi powinien się charakteryzować dobry hosting. Są to między innymi szybkość, bezpieczeństwo, skalowalność, cena oraz typ środowiska hostingowego.

Szybkość i bezpieczeństwo – kwestie, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze hostingu

Czas ładowania strony powinien być jak najkrótszy. To istotne zwłaszcza w przypadku witryn, które zajmują się sprzedażą online. Jeśli ładowanie się witryny trwa dłużej niż kilka sekund, wielu klientów prawdopodobnie po prostu ją opuści, zostawiając pieniądze w portfelu lub u konkurencji.

Warto także zauważyć, że Google wykorzystuje szybkość strony jako czynnik rankingowy. Powolne działanie witryny może zatem nie tylko odstraszyć klientów, lecz także zaszkodzić jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Większość osób zauważa tylko kilka pierwszych stron na liście, wobec czego słaba wydajność może znacznie zaszkodzić zasięgowi witryny.

Chociaż prędkość strony internetowej zależy od kilku różnych czynników, jednym z najważniejszych wciąż pozostaje wybór dostawcy usług hostingowych. Korzystając z oferty, która charakteryzuje się szybkim serwisem oraz serwerami z dużą ilością pamięci i mocy obliczeniowej, można zwiększyć swoje wyniki sprzedażowe, a także rozpoznawalność firmy, zapewniając jej wysokie miejsce w wyszukiwarce.

Bezpieczeństwo danych to kluczowy aspekt prowadzenia strony internetowej

Utrzymanie bezpiecznej strony internetowej powinno być najważniejsze dla każdego dostawcy hostingu. Należy zwrócić uwagę na to, aby serwery wybranego dostawcy były wyposażone w skuteczne zapory, a także monitorowane w celu wykrycia podejrzanej aktywności lub włamań.

Czym jeszcze powinien się charakteryzować dobry dostawca? Absolutnym wymogiem jest wsparcie dla SSL (Secure Socket Layer). Protokół ten zapewnia dodatkową warstwę bezpieczeństwa poprzez szyfrowanie informacji transportowanych pomiędzy serwerem a przeglądarką użytkownika. SSL można określić jako standardową praktykę dla wszystkich stron internetowych. Jej stosowanie jest koniecznością, jeśli dana witryna służy do sprzedawania produktów lub przyjmowania płatności. To niezbędne, aby zapewnić odpowiednią ochronę poufnym danym.

Wsparcie i skalowalność – kolejne istotne cechy hostingu

Niezależnie od tego, czy firma klienta ma technologiczne know-how i zasoby wewnętrzne do zarządzania serwerem internetowym, czy nie, warto skorzystać z usług firmy hostingowej. Decydując się na outsourcing usług, można zredukować koszty obsługi firmowych serwerów, a także utrzymywanie środowiska sieciowego. Dlatego warto wybrać usługi hosta, który zapewnia pomoc techniczną 24/7, aby móc skorzystać ze wsparcia w każdej chwili.

Skalowalność – na co zwrócić uwagę?

Na początku, zanim wybierzemy konkretny pakiet hostingu, warto zwrócić uwagę na bieżący ruch na stronie, a także miejsce zajmowane przez udostępniane treści. Jeśli spodziewamy się, że z czasem zasoby do obsługi witryny będą musiały być większe, warto wybrać hosting, który umożliwi rozszerzenie oferty w przyszłości. Będzie to ważne, gdy przewidujemy zwiększenie się ruchu na stronie lub pojawienie się dodatkowych treści.

Od czego zależy cena hostingu i jakie stawki oferują dostawcy?

Opłata za hosting stron internetowych może wahać się od kilkudziesięciu złotych miesięcznie do nawet kilku tysięcy za ten sam okres. Niekiedy można nawet natrafić na oferty zapewniające ten zestaw usług zupełnie za darmo. Bezpłatny hosting jest zazwyczaj oferowany w zamian za reklamy, które dostawca usług będzie umieszczać na stronie klienta. Tania umowa hostingowa może jednak oznaczać, że jako klient będziemy mieć ograniczoną elastyczność i dostęp do zasobów. To z kolei może prowadzić do problemów z wydajnością. Warto zatem upewnić się, że znamy wymagania naszej strony przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z konkretnej oferty.

Typ środowiska sieciowego

To pojęcie, które odnosi się do formy współpracy pomiędzy dostawcą a klientem. Środowisko hostingowe to fizyczna infrastruktura będąca podstawą oferty usług hostingowych. Typowe środowisko hostingowe w terminologii telekomunikacyjnej to sieciowe centrum operacyjne (NOC), w którym znajduje się sprzęt potrzebny do hostowania usługi.

Hosting współdzielony – standardowe rozwiązanie

To zazwyczaj najmniej kosztowna opcja, choć musimy liczyć się z pewnymi kompromisami dla oszczędności. W przypadku hostingu współdzielonego witryna znajduje się na serwerze wraz z innymi stronami internetowymi. Dostawca wydziela ustaloną przestrzeń i zasoby, z których korzystają również inni klienci.

Sporym minusem takiego rozwiązania jest niska wydajność w momencie, gdy inne strony na serwerze zmagają się z dużym skokiem w ruchu odwiedzających. W najgorszych przypadkach może zdarzyć się, że nasza witryna będzie całkowicie niedostępna.

Wirtualny hosting prywatny

Kolejny „poziom” hostingu jest wirtualny serwer prywatny (VPS). Strona VPS dysponuje własną, dedykowaną częścią serwera, dzięki czemu wydajność danej witryny nie spada przez zmiany w ruchu na innych portalach. Wiąże się to ze znacznie mniejszym ryzykiem niedostępności strony. Co więcej, zmniejsza się prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa, ponieważ działanie jednej witryny jest niezależne od funkcjonowania drugiej. Oprócz większej ilości zasobów wirtualny hosting prywatny daje również większą kontrolę nad środowiskiem hostingowym.

Hosting stron internetowych z dedykowanym serwerem

W tym przypadku klient ma do dyspozycji pojedynczy serwer, który obejmuje tylko jedną stronę internetową. W takim modelu możemy korzystać z przestrzeni dyskowej oraz mocy obliczeniowej bez dzielenia się z innymi klientami. Zyskujemy również większą kontrolę nad sposobem, w jaki używany jest serwer.

To rozwiązanie jest dobrą opcją dla przedsiębiorstw, które dysponują wykwalifikowanym personelem IT. Zazwyczaj można wybrać opcję, która obejmuje własny serwer dedykowany na miejscu. W tych przypadkach firma hostingowa udostępniająca swoje usługi odpowiada wyłącznie za zarządzanie serwerem. Jej obowiązki obejmują m.in. radzenie sobie z problemami i awariami, a także instalowanie i obsługę zapór sieciowych, aktualizacji i innych zabezpieczeń.

Zarządzany hosting edytowany – inna opcja hostingu dedykowanego

Kolejną opcją dla dedykowanego hostingu jest tzw. zarządzany hosting dedykowany. Firma będąca właścicielem strony internetowej wynajmuje pełny serwer dedykowany od dostawcy usług hostingowych, który dba o utrzymanie serwera i bezpieczeństwa.

Serwery hostingowe w chmurze – połączenie mocy obliczeniowej setek serwerów fizycznych

Tego typu serwery działają na wydzielonej, zwykle dynamicznie alokowanej części chmury zasobów publicznej chmury. Dobrym przykładem są platformy Amazon Web Services (AWS) lub Microsoft Azure, które łączą w sobie moc obliczeniową setek serwerów fizycznych. Ogromną zaletą jest bezproblemowe skalowanie – ze względu na obecność licznych serwerów możemy dodać więcej zasobów bez konieczności zmiany dostawcy. W takim modelu płacimy wyłącznie za realnie wykorzystywany miejsce.

Kolejnym plusem hostingu w chmurze jest stabilność – awaria jednego serwera nie będzie powodować problemów z funkcjonowaniem strony klienta. Dzięki obecności kopii zapasowych w innych fizycznych lokalizacjach w momencie awarii od razu zaczynają działać inne zasoby. Dzięki temu nie musimy martwić się o brak dostępności strony dla użytkowników.

Najważniejsze pytania, które należy zadać dostawcy hostingu

Oprócz odpowiedniego modelu usługi, a także ceny, jest kilka innych ważnych aspektów, na które warto zwrócić uwagę. Dopasowując poszczególne parametry oferty, podpisanie umowy spełniającej nasze oczekiwania będzie znacznie prostsze. Otrzymując odpowiedź na kilka pytań, można zwiększyć prawdopodobieństwo, że dany hosting będzie odpowiednim rozwiązaniem. Na co w takim razie warto zwrócić uwagę i o co zapytać usługodawcę?

Jakie są warunki umowy i jaki rodzaj wsparcia oferuje dostawca usług hostingowych?

Niektóre firmy hostingowe oferują swoje usługi w trybie „pay as you go”, umożliwiając zrezygnowanie z pakietu w dowolnym momencie. Inni mogą zablokować umowę na niskim poziomie płacowym, który wzrasta w momencie, kiedy przychodzi czas, aby odnowić umowę. Dlatego warto się upewnić, jak dokładnie wyglądają warunki umowy i jaka forma płatności będzie nam najbardziej odpowiadać.

Kolejnym aspektem jest wsparcie techniczne. Warto zadbać o dostęp do natychmiastowej pomocy w każdej chwili, dzięki czemu zminimalizujemy długość momentów bez dostępności strony. Z tego względu warto zapytać potencjalnego dostawcę usług hostingowych, czy oferuje wsparcie w formacie 24/7, a także dowiedzieć się, jak można się z nim skontaktować. Najczęściej stosowane formy komunikacji to telefon, e-mail i czat na żywo.

Na jaki typ ochrony można liczyć i czy jest możliwość stworzenia kopii zapasowej?

Dobry dostawca usług powinien dysponować potężnym firewallem, a także najnowszym i skutecznym oprogramowaniem antywirusowym. Całość usług powinien dopełniać stały monitoring, a także regularne wprowadzanie aktualizacji i poprawek. Dodatkowo istotną kwestią jest możliwość utworzenia kopii zapasowej, która pomoże nam szybko odzyskać sprawność strony po awarii.

Ostatni ważny aspekt: czy są jakiekolwiek ograniczenia w danym pakiecie usług?

Wybierając ofertę hostingu, należy zebrać informacje na temat ewentualnych ograniczeń nakładanych na poszczególne usługi. Mogą one dotyczyć na przykład liczby domen, szybkości transferu plików czy wykorzystania zasobów. Z taką informacją będziemy w stanie wybrać odpowiedni, dostosowany do naszych potrzeb plan, który nie będzie utrudniać prowadzenia działalności.