Testowe sieci 5G pojawiają się w kolejnych polskich miastach. Jednym z nich jest Rzeszów, gdzie kilka dni temu firmy EXATEL oraz Fibrain podpisały z władzami miasta list intencyjny w sprawie budowy pierwszej publicznej sieci 5G w Polsce. W ramach przedsięwzięcia uruchomiony zostanie m.in. autonomiczny autobus.

Technologia 5G jest obecnie testowana w kilku polskich miastach. W Warszawie operator T-Mobile testuje sieć nowej generacji złożoną z 5 stacji bazowych. W Gliwicach Orange Polska testuje stacją bazową Huawei pracującą w paśmie 3,6 GHz. Natomiast w Zakopanem ten sam operator sprawdza możliwości nadajnika firmy Ericsson w paśmie 28 GHz. Ostatnio o swoich testach 5G poinformował Play, odbędą się one w Toruniu. Kolejne testy planuje w Łodzi tamtejsza Politechnika oraz Ericsson. Teraz do tej listy dołącza Rzeszów, gdzie powstanie sieć 5G wspomagająca działanie miasta. Za realizację projektu będą odpowiadać dwie firmy. EXATEL jest operatorem, który już w 2017 roku testował 5G w warszawskim centrum handlowym. Z kolei Fibrain jest rzeszowskim producentem światłowodów oraz osprzętu do budowy sieci światłowodowych.

Publiczna sieć 5G w Rzeszowie pozwoli na uruchomienie autonomicznego autobusu

Rzeszów posiada już nowoczesną sieć telekomunikacyjną wspierającą działanie miasta. Do tej pory miasto korzystało z technologi WiMAX oraz LTE. Jednak realizacja tak ambitnego przedsięwzięcia, jakim jest autonomiczny autobus, wymaga nadajników 5G.

„Chcemy, żeby Rzeszów był w awangardzie technologicznej polskich miast. Już dziś korzystamy ze wszystkich technologii szerokopasmowych sieciowych – od WiMAX do LTE, jednak projekty tak ambitne, jak smart city, czy autonomiczne pojazdy wymagają komunikacji nowej generacji, czyli 5G”. – Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa

EXATEL podkreśla, że inwestycja ta wymaga nie tylko szybkiej i bezopóźniowej, ale również bezpiecznej sieci. W końcu nikt nie chciałby, żeby praca autonomicznego autobusu została zakłócona przez hakerów, którzy już wcześniej atakowali rzeszowskie systemy.

„Należy zauważyć, że pojazdy autonomiczne potrzebują do bezpiecznego funkcjonowania bardzo niezawodnej i rozbudowanej bezprzewodowej sieci łączności mobilnej. W związku z tym zaprojektowaliśmy rozwiązanie bazujące już na technologii 5G, które zapewni odpowiednią niezawodność i minimalne opóźnienia do poprawnego działania pojazdów autonomicznych. Te wymagane parametry zagwarantuje, oprócz samych elementów składowych standardu 5G, infrastruktura dostępowa składająca się ze stacji bazowych typu „zero site”, czyli zintegrowanych z infrastrukturą miasta – latarniami, słupami energetycznymi czy studzienkami kanalizacyjnymi”. – Michał Szczęsny, dyrektor biura architektury i planowania sieci w EXATEL

Rzeszowski projekt jest na bardzo wczesnym etapie

Urząd Komunikacji Elektronicznej udzielił informacji, że miasto Rzeszów posiada zasoby w pasmach 3,5 GHz, 3,7 GHz oraz 26 GHz. Przy czym testowanie nowych technologi wymaga wcześniejszego uzyskania zgody od Prezesa UKE. Ani firma EXATEL, ani władze miasta jeszcze o nie nie wystąpili. Nie wiadomo również, z jakich pasm częstotliwości ma korzystać autonomiczny autobus. Wielką niewiadomą pozostaje również dostawca stacji bazowych 5G. Całkiem możliwe, że kwestie te zostaną rozwiązane w ciągu najbliższego roku.

Źródło: EXATEL

PJ
Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.