Według wszelkich analiz miniony rok nie był zbyt udany dla rynku smartfonów. Do firm publikujących swoje raporty na ten temat dołączyło dziś amerykańskie przedsiębiorstwo Gartner. Choć rynek smartfonów nie odnotował praktycznie żadnego wzrostu, chińscy producenci mają się dość dobrze. Największym rozwojem może pochwalić się Huawei, które sprzedało w 2018 roku o ponad 30% więcej urządzeń niż rok wcześniej.

Sprzedaż smartfonów rośnie, ale prawie niezauważalnie

Według zebranych danych w minionym roku na świecie sprzedano 1,55 mld smartfonów. W 2017 liczba ta wynosiła 1,53 mld, co oznacza wzrost o zaledwie 1,3%. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej, jeśli weźmiemy pod uwagę ostatni kwartał. Od października do grudnia 2018 roku sprzedano 408,35 mln smartfonów. W tym samym okresie w 2017 liczba ta wyniosła 407,84 mln. Wciąż jest to jakikolwiek wzrost – ale jedynie o… 0,1%.

gartner 2018 q4

Samsung wciąż na prowadzeniu

Z 295 milionami sprzedanych jednostek, co odpowiada za 19% rynku, Samsung kolejny rok zajmuje pierwszą pozycję w zestawieniu. Koreański gigant jednak również odnotował niemały spadek – rok temu liczba ta wyniosła ponad 321 mln.

Przepaść między Samsungiem a drugim w zestawieniu Apple’em jest ogromna. Firma z Cupertino sprzedała w zeszłym roku 209 mln iPhone’ów, wobec czego jej udział na rynku wynosi 13,4%. Ostatni kwartał 2018 roku to dla Apple największy rokroczny spadek (9 mln mniej smartfonów niż rok temu) od Q1 2016.

Huawei może niedługo zostać nowym liderem

gartner 2018

Podczas gdy Apple i Samsung odnotowują zauważalne spadki sprzedaży, chiński Huawei cieszy się coraz większym powodzeniem. W 2017 roku Huawei sprzedało 150 mln smartfonów, zaś w tym roku liczba ta wzrosła już do 202 mln. Dzięki temu chiński gigant jest tuż za Apple’em, którego udział na rynku jest już tylko o 0,4% większy. Według analityków całość rynku smartfonów wciąż nie będzie rosnąć w zawrotnym tempie, jednak przewidywania są dla Huawei mocno obiecujące. Już przed końcem tego roku to właśnie Huawei może przegonić nie tylko Apple, ale też Samsunga.

Źródło: Gartner