Kiedyś pisałem artykuł o tym, że ludzie dzielą się na tych, którzy kochają jasne motywy i takich, którzy nie są w stanie na nich pracować. Ja niestety należę do tej grupy, która w trakcie pracy na jasnym tle kończy z bólem głowy i łzawieniem oczu. Zdecydowanie jestem zwolennikiem Trybu Nocnego i gdzie tylko mogę, to takowy ustawiam. Gorzej, jeżeli jakaś aplikacja, serwis, strona WWW nie udostępnia takiej funkcji, a spędzam na niej wiele godzin.

Na szczęście, Dark Mode stał się ostatnimi czasy wyjątkowo modny. Wiele serwisów wprowadza go tonami, jeden po drugim. Nawet firma Apple, która kochała się wręcz w jasnym designie, uległa trendowi i zarówno w macOS, jak i mobilnym iOS możemy już wybrać ciemny tryb. Co więcej, okazuje się, że rok 2019 był rokiem tematów w mrocznej stylistyce. Warto o tym wspomnieć, zwłaszcza że niedługo powitamy rok 2020. Co ciekawe, jeden z serwisów, którego dziennie tylko w samej Europie przegląda 282 mln ludzi, nie ma jeszcze Dark Mode. Mówimy oczywiście o Stajni Marka Zuckerberga, czyli Facebook.

Smutne jest to, że tak ważny portal społecznościowy nie ma tak trywialnej funkcjonalności.

Wydawałoby się, że przecież chodzi tylko o zmianę CSS. Niby jest to szalenie łatwe do wykonania. Dlaczego więc to nie działa jeszcze? Na tę chwilę, możemy zobaczyć tylko pewnego rodzaju testowe wklejki nowego motywu. Nie ma go jeszcze dostępnego dla przeciętnego wyjadacza chleba. Wiele się o nim mówi, że z dyskusji nic nie wynika. W sieci pojawiły się jednak przecieki, jakoby nieliczni dostali Ciemny Motyw w pakiecie. Jeżeli nie są to plotki albo fake news, to może się okazać, że aktualizacja jest już tuż za rogiem.

Na tę chwilę Dark Mode mamy już na Instagramie i Messengerze.

Jest on też dostępny w iOS 13 i Androidzie 10. Nic dziwnego, że Facebook został wręcz postawiony pod ścianą. W sieci można dużo wyczytać. Całość utrzymana jest w ciemnoszarej i czarnej kolorystyce. Motyw jest elegancki i przejrzysty. Dla mnie może odrobinę zbyt czarny (wolę ciemne odcienie szarości), ale prezentuje się profesjonalnie. Nie wiadomo, jednak kiedy funkcjonalność pojawi się w wersji produkcyjnej, ani jak sprawdzić, czy u nas już działa. Docelowo Dark Mode zostanie wprowadzony w aplikacji na Androida i iOS. Różnic pomiędzy tymi wersjami raczej nie będzie – aplikacje Facebooka wyglądają prawie identycznie na obu platformach.

Co ciekawe, okazuje się, że motyw może trafić także na wersje desktop.

Z tego ucieszyłem się najbardziej. Do tej pory stosowałem jakieś nakładki i wtyczki do przeglądarki, które powodowały niezłe rozsypanie serwisu. Wolę jednak, jak Facebook sam dopracuje wygląd swojego serwisu. Myślę, że fajną opcją byłoby, aby większość stron WWW, czy aplikacji posiadała dwa tryby kolorystyczne do wyboru. Nie jest to jakiś wodotrysk. Są ludzie, którym naprawdę źle pracuje, jest przy jasnych motywach. Kilka godzin pracy odchorowują nawet wymiotami, bólami głowy i łzawieniem powiek. Byłoby to dla nich ogromne udogodnienie. Myślę, że żyjemy w takich czasach, że możliwość zmiany powinna być na porządku dziennym. Płacimy zegarkami, a nie mamy możliwości zmiany pomiędzy Light Mode i Dark Mode. Jak widać, programiście uważają, że są rzeczy ważne i ważniejsze i nasz wzrok traktują jak sprawę drugorzędną.

Nie dotyczy to tylko osób wrażliwych na jasne kolory.

Jako pracownik IT wiem, że najlepiej pracuje się w nocy. Wiele poprawek, zmian i aktualizacji jest wprowadzanych wtedy, kiedy nikt nie korzysta z serwisów. Co więcej, nawet programiście lubią pracę w nocy, kiedy jest cicho i nikt nie zawraca głowy. Właśnie oni wiedzą, że przesadnie białe interfejsy nie są zbyt wygodne podczas korzystania w godzinach snu. Nic, tylko czekać, aż Facebook dołączy do grupy serwisów, które pozwalają na tę zmianę. Userzy tego portalu spędzają na nim wiele godzin i naprawdę taka zmiana bardzo się przyda.

Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.