Obostrzenia związane z COVID-19 przekładają się na wzrost zainteresowania internautów jakością usług świadczonych przez operatorów. Widoczne jest to w liczbie testów, która w listopadzie wzrosła o 30% względem października i przekroczyła po raz pierwszy 5 mln. W listopadzie widać również odporność sieci stacjonarnych na zwiększony ruch – prędkość pobierania wzrosła o 1,8% do 80,79 Mb/s. W przypadku sieci mobilnych nastąpił spadek o 2,4% do poziomu 27,81 Mb/s.

Listopadowy ranking SpeedTest.pl powstał na podstawie 5,2 milionów testów (4,12 mln pomiarów wykonano za pomocą aplikacji webowej, a 1,08 mln w aplikacjach mobilnych). Dane te dotyczą użytkowników z Polski.

Od stycznia przyszłego roku rankingi ogólny i FTTH SpeedTest.pl będą uwzględniać również testy wykonane za pomocą aplikacji desktopowej dla Windows (i wkrótce macOS). Aplikacje ta korzystają z tych samych mechanizmów pomiarowych, które są zaimplementowane w certyfikowanej przez Prezesa UKE aplikacji PRO SpeedTest.

INEA najszybszym operatorem w rankingu ogólnym

SpeedTest listopad 2020 ogólny

Ranking ogólny powstaje na podstawie testów wykonanych za pomocą aplikacji web. Z pomiarów wykonanych w listopadzie wynika, że średnia prędkość Internetu w Polsce dla łączy stacjonarnych wyniosła 80,79 Mb/s, co daje przyspieszenie na poziomie 1,8% względem poprzedniego miesiąca.

Najszybszy dostęp do Internetu mają klienci wielkopolskiego operatora INEA (wynik ~149 Mb/s). Drugie miejsce należy do ogólnopolskiego UPC (~142 Mb/s), a trzecie z wynikiem bliskim 122 Mb/s do łódzkiego operatora Toya. Poza podium znajduje się Vectra z wynikiem ~113 Mb/s.

SpeedTest ogólny wykres

INEA najszybszym operatorem w rankingu światłowodowym (FTTH)

SpeedTest listopad 2020 światłowód

Listopadowy ranking FTTH powstał na podstawie ponad 385 tys. testów wykonanych za pomocą aplikacji webowej. Pomiary te stanowią 14,9% wyników spośród wszystkich łączy stacjonarnych na terenie Polski. Z pomiarów wykonanych w listopadzie wynika, że średnia prędkość łączy światłowodowych wyniosła 157,74 Mb/s, co przekłada się na niewielki wzrost o 0,4% w odniesieniu do poprzedniego miesiąca.

Ze względu na reprezentatywność w kontekście liczby testów, ranking światłowodowy uwzględnia operatorów, którzy znajdują się w rankingu Ogólnym dla całej Polski. Pierwsze miejsce w zestawieniu zajął wielkopolski operator INEA, którego klienci FTTH pobierali dane ze średnią prędkością powyżej 174 Mb/s. Kolejne miejsca należą do ogólnopolskich dostawców. Na drugim miejscu znajduje się Orange (~161 Mb/s). Trzecie miejsce z wynikiem ~157 Mb/s zajęła Netia.

Orange pozostaje na pierwszym miejscu wśród dostawców Internetu mobilnego

SpeedTest listopad 2020 mobilny

Po kilku miesiącach wzrostu, w październiku i listopadzie nastąpił lekki spadek średnich prędkości pobierania w sieciach mobilnych. 

Ranking mobilny przygotowany został na podstawie wyników testów sieciach 3G, 4G oraz 5G wykonanych przez użytkowników aplikacji mobilnych. W listopadzie średnia prędkość pobierania danych w polskich sieciach mobilnych wyniosła 27,81 Mb/s, co przekłada się na spowolnienie rzędu 2,4% w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Na pierwszym miejscu z wynikiem ~33 Mb/s znajduje się Orange. Drugie miejsce należy do T-Mobile (~31,6 Mb/s), a trzecie Play z wynikiem bliskim 25 Mb/s. Poza podium znalazł się Plus (~22,7 Mb/s).

SpeedTest Internet mobilny wykres

Najszybszy Internet LTE dostarcza Orange

SpeedTest listopad 2020 LTE

Ranking LTE jest bardzo zbliżony do zestawienia uwzględniającego wszystkie technologie radiowe w sieciach mobilnych, ponieważ blisko 90% stanowią testy wykonane w zasięgu sieci 4G. W listopadzie prędkość ta w sieciach 4G LTE wyniosła 30,43 Mb/s, co oznacza spowolnienie na poziomie 3,2% względem października. Najszybszy Internet LTE dostarcza Orange (~35,7 Mb/s). Drugie miejsce w zestawieniu należy do T-Mobile (~35 Mb/s), a trzecie do Play (~27,3 Mb/s). Poza podium znalazł się Plus z wynikiem ~24,9 Mb/s.

SpeedTest Internet LTE wykres
Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.