Sztuczna inteligencja ma wiele ciekawych zastosowań. Do jednych z nich należy szkolenie botów, które są w stanie konkurować z graczami w przeróżnego rodzaju grach. Naukowcy z DeepMind (firma należąca do Google) pokazali, że ich boty zarówno dobrze współzawodniczą z prawdziwymi graczami, jak i nimi współpracują. Eksperyment został przeprowadzony z użyciem zmodyfikowanej gry Quake III Arena i dostępnego w niej trybu Capture the Flag.

Tryb Capture the Flag, który jest bardzo dobrze znany graczom starszych gier FPS, jest dość interesującym wyzwaniem dla algorytmów sztucznej inteligencji. Polega on na tym, że wygrywa ta drużyna, która w ograniczonym czasie więcej razy przechwyci flagę ulokowaną w bazie przeciwnika i przeniesie ją do swojej bazy. W ten sposób wymusza się to, żeby algorytmy sztucznej inteligencji wykreowały zachowania, które dobro drużyny przekładają nad własne indywidualne cele. Eksperyment przeprowadzony przez firmę DeepMind pokazał, że boty FTW (Fight to Win) potrafią samodzielnie nauczyć się strategii, które są znane prawdziwym graczom. Zalicza się do nich m.in. podążanie za partnerem z drużyny, kampienie w bazie przeciwnika oraz obrona własnej bazy.

Sztuczna inteligencja sprawiła się w turnieju lepiej niż prawdziwi gracze

Naukowcy nie korzystali z oryginalnej wersji gry Quake III Arena, ale opracowali jej modyfikację, która jest oparta na zasadach oryginału. Sztuczna inteligencja była uczona za pomocą algorytmów genetycznych, które wzmacniają zachowania zwiększające szansę na wygraną drużyny. Opracowanej własnej wersji gry Quake III pozwoliło na szybkie generowanie losowych map, które wymuszały naukę nowych rozwiązań. Naukowcy cały czas zmieniali mapy, na których uczyły się algorytmy. Dzięki temu boty FTW wykształciły zachowania, które są generyczne, a nie specyficzne dla danej mapy. Na samym końcu naukowcy przeprowadzili eksperyment w postaci turnieju, w którym 40 graczy rywalizowało oraz współpracowało ze sztuczną inteligencją. Dobór drużyn był losowy. W jednych pojedynkach gracze byli parowani ze sztuczną inteligencją, a w innych boty rywalizowały z człowiekiem. Wyniki tego eksperymentu są bardzo interesujące.

Turniej pokazał, że wyszkolona sztuczna inteligencja radzi sobie lepiej od człowieka. Natomiast gracze radzili sobie lepiej, jeżeli byli w drużynie z botem. Naukowcy sprawdzili również, czy ograniczenie refleksu oraz celność ma wpływ na skuteczność botów FTW. Tutaj również okazało się, że sztuczna inteligencja radzi sobie lepiej, niż uzdolniony gracz. Jednak algorytmy uczenia maszynowego mają jedną poważną wadę. Tak dobre wyniki są możliwe do uzyskania dopiero po około 200 tysiącach rozegranych meczów. Każdy z nich trwa 5 minut, co przekłada się na prawie 2 lata nieustannej rozgrywki.

Źródło: DeepMind

BS
Bernard to redaktor naczelny SpeedTest.pl. Jest analitykiem i pasjonatem gier. Studiował na Politechnice Wrocławskiej informatykę i zarządzanie. Lubi szybkie samochody, podróże do egzotycznych krajów oraz dobre książki z kategorii fantastyka.