Już jakiś czas temu pisaliśmy o tym, że UOKiK wzięło się za naszych kochanych operatorów internetowych.

Okazuje się, że postanowili oni wyjść poza ramy internetu i zabrali się za dostawcę nie tylko sieci, ale i telewizji. Tym razem oberwało się firmie Vectra. Zapewne każdy, kto ogląda TV, widział reklamę, w której Vectra obiecywała „wszystko po 10 zł”. Jak to bywa w świecie biznesu, reklama ta nie miała wiele wspólnego z rzeczywistą ofertą. Okazało się, że w rzeczywistości atrakcyjna cena obowiązywała tylko przez ograniczony czas, a potem klienci musieli płacić znacznie więcej.

Nie, żeby była to jakaś nowa praktyka.

Takie oferty już nie raz można było spotkać na rynku. Tym razem Vectrze się nie upiekło i wylądowała na dywaniku UOKiK. Firma została zobowiązana do wypłaty odszkodowań pokrzywdzonym klientom. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w grudniu 2015 r. w związku ze stałym monitorowaniem przez UOKiK przekazów reklamowych. Spółka Vectra jest ogólnopolskim przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Świadczy m.in. usługi dostępu do telewizji kablowej, internetu i telefonii stacjonarnej. Od września do grudnia 2015 r. przedsiębiorca prowadził kampanię reklamową Wszystko za 10 zł. Reklamy telewizyjne, radiowe i internetowe, a także m.in. billboardy, ulotki, banery na budynkach wyraźnie informowały, że spółka oferuję każdą z usług za 10 zł. Sposób prezentacji oferty był jednoznaczny i w żaden sposób nie wskazywał na istnienie dodatkowych, mniej korzystnych warunków niż 10 zł za każdą z usług. Dlatego Działania Vectry mogły spowodować, że konsument podjął decyzję o zainteresowaniu się jej ofertą, a w konsekwencji podpisał umowę, czego mógłby nie zrobić, gdyby miał prawdziwe informacje – mówi Prezes UOKiK Marek Niechciał.

Vectra została zobowiązana przez UOKiK do wydania rekompensaty dla osób, które z taką formą umowy miały do czynienia.

Nie jest to jednak rekompensata pieniężna. Vectra przeznaczyła na to, zniżki na usługi.

  • Obecni klienci – będą mogli otrzymać na 3 miesiące dodatkowy pakiet do każdej usługi, z której korzystają (pakiet premium do telewizji, zwiększenie transmisji danych do internetu stacjonarnego, dodatkowe minuty do telefonii stacjonarnej lub mobilnej (wraz z kartą SIM), dodatkowy pakiet Internetu mobilnego wraz z kartą SIM) lub uzyskać rabat 10 zł przez 3 miesiące na każdą z nich. Spółka będzie musiała wysłać pismo do swoich klientów, w którym m. in. poinformuje ich o możliwych rekompensatach oraz terminie na podjęcie decyzji. Jeżeli nie dokonają wyboru – zostanie im przyznana pierwsza z propozycji, czyli dodatkowe pakiety.
  • Byli abonenci – otrzymają 30 zł za każda usługę, którą zakupili w ramach promocji. Oni również zostaną o tym poinformowani stosownym pismem.

Oczywiście, reklama będzie musiała zostać zdjęta z anteny, a Vectra musi wydać 15-sekundowe oświadczenie, w którym poinformuje, że reklamy stosowane w kampanii Wszystko za 10 zł mogły wprowadzać konsumentów w błąd. Takie praktyki znane są nie od dziś. Podstawową zasadą reklamy jest to, że ma przekonywać do zakupu. Czasami jednak firmy zbytnio biorą to sobie do serca.

Źródło: UOKiK

[vlikebox]

PJ
Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.