Cisza oraz mniej spalin. To są dwie największe zalety samochodów elektrycznych i hybrydowych. Jednak Unia Europejska stwierdziła, że cisza może być też niebezpieczna. Dlatego producenci samochodów będą musieli w ekologicznych pojazdach montować system AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Będzie on obowiązkowy od lipca 2019 roku.

Regulacje prawne wymusiły na producentach samochodów obowiązkową instalację wielu rozwiązań, które poprawiły nasze bezpieczeństwo. System ABS nie jest już dla nikogo żadną nowością. Jest on obowiązkowy od lipca 2006 roku. Natomiast w lipcu 2014 został wprowadzony obowiązkowy montaż EPS, elektroniczny program stabilizacji. Oba rozwiązania zwiększyły bezpieczeństwo kierujących i podróżujących z nimi osób. Natomiast nowe rozwiązanie w postaci systemu AVAS ma poprawić bezpieczeństwo pieszych. Silniki elektryczne nie hałasują. Dlatego samochody elektryczne oraz hybrydy zaskoczyły na parkingu nie jednego pieszego.

AVAS w hybrydach i elektrykach obowiązkowy od 1 lipcja 2019 roku

Początkowo byłem negatywnie nastawiony do pomysłu unijnych urzędników. W końcu cisza jest jedną z największych zalet samochodów z silnikami elektrycznymi. Jednak ich właściciele muszą uważać na parkingach. Znajomi, którzy na co dzień poruszają się hybrydami, ze zdwojoną czujnością obserwują zachowania przechodniów. Niektórzy za bardzo polegają na swoim słuchu i nie patrzą, czy przypadkiem gdzieś w pobliżu nie „grasuje” ekologiczny pojazd. Na szczęście unijne przepisy są dobrze przemyślane. System AVAS będzie działać jedynie do prędkości około 20 km/h. Po jej przekroczeniu szum opon jest na tyle duży, że dodatkowy dźwięk nie jest potrzebny.

Co się zmieni po 1 lipca 2019 roku? Na razie niewiele. Data ta oznacza wprowadzenie obowiązku instalacji systemu AVAS dla wszystkich nowych samochodów elektrycznych i hybrydowych. Natomiast od 2021 roku będzie on również obowiązkowy dla samochodów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej oraz aut już jeżdżących po naszych drogach. Aktualnie nie wiadomo jak producenci samochodów podejdą do tematu instalacji AVAS w używanych pojazdach. Być może będziemy mieć do czynienia z akcją serwisową lub też montażem systemu podczas przeglądu okresowego.

BS
Bernard to redaktor naczelny SpeedTest.pl. Jest analitykiem i pasjonatem gier. Studiował na Politechnice Wrocławskiej informatykę i zarządzanie. Lubi szybkie samochody, podróże do egzotycznych krajów oraz dobre książki z kategorii fantastyka.