Operatorzy na całym świecie pracują nad wdrożeniem sieci 5G. Jednak naukowcy wybiegają w przyszłość i pracują już nad technologiami związanymi z 6G i zastosowaniami nowych sieci. Dlatego właśnie finlandzki Uniwersytet w Oulu kupił dla zespołu badawczego 6G Flagship autonomiczną Toyotę RAV4 Hybrid.

Ogólne założenia dotyczące sieci 6G są już znane. Wiemy również, kiedy pojawią się pierwsze wdrożenia. Na międzynarodowym rynku telekomunikacyjnym przyjęło się już, że kolejne generacje sieci komórkowych pojawią się co 10 lat. Pierwsze sieci 4G LTE pojawiły się na przełomie lat 2009/2010. Z kolei w 2019 niektórzy operatorzy zdecydowali się na wczesne wdrożenie rozwiązań 5G. Przy czym to 2020 rok będzie rokiem, w którym zaobserwujemy start sieci 5G na całym świecie. Dlatego już teraz wiemy, że sieci 6G pojawią się na rynku w okolicach 2030 roku. Wbrew pozorom czasu na opracowanie standardu nie ma za dużo, więc naukowcy już dziś pracują nad ogólnym zarysem kolejnej generacji sieci komórkowych.

6G założenia

6G Flagship, czyli naukowcy pracujący nad wszystkim, co jest związane z nowymi rozwiązaniami w telekomunikacji

Finowie doskonale wiedzą jak zadbać o rozwój swoich naukowców. Oficjalnie zespół 6G Flagship z Uniwersytetu w Oulu powinni pracować nad rozwiązaniami dla sieci 6G. Jednak szybki przegląd ostatnich aktywności naukowców pokazuje, że nie odcinają się oni od ówczesnych problemów i potrzeb. Dzięki temu zespół jest efektywny w pozyskiwaniu środków potrzebnych na badania, które prędzej czy później znajdą praktyczne zastosowanie.

Markku Oivo, profesor specjalizujący się w inżynierii oprogramowania, zaznaczył, że współczesny samochód może korzystać z nawet 200 licencji na oprogramowanie i zawierać 200 milionów linii kodu. Dlatego naukowcy z jego uczelni chcą sprawdzić jak duże i rozbudowane pakiety oprogramowania można efektywnie wdrażać w zastosowaniach związanych z motoryzacją. Oczywiście kluczowe jest tutaj zapewnienie bezpieczeństwa i odpowiednich funkcjonalności. Co ciekawe, oczekuje się również wzrostu udziału rozwiązań open source.

“W naszych projektach współpracy biznesowej opracowaliśmy już platformę aplikacji typu open source, która umożliwia opracowywanie i udostępnianie oprogramowania samochodowego jako usług w chmurze. Teraz, gdy mamy własny instrument badawczy, będziemy mogli go konkretniej przetestować” – powiedział Markku Oivo, Uniwersytet w Oulu

Samochód będzie używany przez różne zespoły, które będą instalować na nim swoje instrumenty badawcze.

“W rzeczywistości wszystkie dwanaście naszych jednostek badawczych może korzystać z samochodu z własnego punktu widzenia. Dla wielu jednostek samochód jest rozwiązaniem pozwalającym na testowanie rzeczy w prawdziwym środowisku. Ważne będzie również podłączenie samochodu do sieci testowej 5G administrowanej przez uniwersytet, która może być również wykorzystywana do badania komunikacji i współpracy między samochodami” – powiedział Dean Jukka Riekki z Wydziału Informatyki i Elektrotechniki.

Źródło: Uniwersytet w Oulu

PJ
Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.