Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Play, co jakiś czas przygotowuje krótkie nagrania z gośćmi, którzy odpowiadają na pytania dotyczące poszczególnych aspektów działania sieci. Najnowszy odcinek został poświęcony brandowaniu oprogramowania na smartfonach sprzedawanych przez operatora. Jednak zahaczył on również o temat eSIM. Czego się dowiedzieliśmy?

Brandowanie oprogramowania nie jest zjawiskiem nowym. Operatorzy od samego początku instalowali na smartfonach zmodyfikowane przez siebie oprogramowanie, które zawierało kilka charakterystycznych dodatków. Jednak dzwonki, tapety i kilka preinstalowanych aplikacji to nie wszystko. Najważniejsze jest to, że pracownicy operatora sprawdzają, czy oprogramowanie dostarczone przez producenta pozwala na korzystanie z wszystkich funkcji oferowanych przez sieć. Najczęściej poprawiane są błędy związane niewłączaniem się trybu 4×4 MIMO oraz agregacji pasm częstotliwości w rzadko spotykanych kombinacjach. Warto tutaj wspomnieć również o obsłudze VoLTE oraz Wi-Fi Calling. Przy okazji dowiedzieliśmy się, że operatorzy coraz sprawniej radzą sobie z dostarczaniem nowych aktualizacji. Kiedyś posiadacze zbrandowanych smartfonów narzekali na to, że operatorzy zwlekają z wypuszczeniem nowej wersji Androida itp. Teraz sytuacje należą już do rzadkości. Przejdźmy jednak do najciekawszego fragmentu nagrania.

eSIM w Play będzie działać na wszystkich urządzeniach

Temat eSIM zrobił się modny jesienią zeszłego roku, kiedy to Apple pokazało światu pierwsze iPhone’y z obsługą dual-SIM. Przy czym tylko jedna z kart SIM jest kartą fizyczną. Druga to tzw. elektroniczna/wbudowana/wirtualna karta SIM, czyli właśnie eSIM. Początkowo stanowisko sieci Play w tej sprawie było takie, że w technologię tą nie opłaca się inwestować. Marcin Gruszka mówił wtedy, że wdrożenie eSIM wymaga kupno specjalnych serwerów kompatybilnych jedynie z urządzeniami Apple. Na szczęście Play zmienił swoje stanowisko w tej sprawie i pod koniec marca tego roku usłyszeliśmy, że eSIM pojawi się w Play. Na początku spekulowaliśmy, że faktycznie operator zacznie od obsługi smartfonów i smartwatchy z logiem nadgryzionego jabłka. Jednak teraz wiemy, że Play ma dużo ambitniejsze plany.

Aktualnie eSIM w Play jest na etapie wdrażania po stronie sieciowej. Oznacza to, że operator zajmuje się na razie potrzebną do tego celu infrastrukturą, czyli serwerami obsługującymi eSIM w standardzie opracowanym przez GSMA. Dzięki temu eSIM w Play będzie działać nie tylko na urządzeniach Apple, ale również na sprzęcie wyprodukowanym przez innych producentów. Niestety aktualnie nie znamy na ten temat więcej szczegółów. Operator poda listę obsługiwanych urządzeń dopiero po zakończeniu testów oprogramowania.

Źródło: Play

PJ
Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.