Apple niedawno wypuścił kolejną aktualizację do iOS o numerze 9.2.1. Jest to bardzo ciekawa zmiana. Przywraca ona możliwość korzystania z iPhone’ów obarczonych błędem znanym jako Error 53. Jeżeli ktoś z Was nie wie, co oznacza tajemniczy kod błędu, zaraz Wam to opisze.

Błąd znany jako Error 53 występował w iPhone’ach wyposażonych w nieoryginalny czytnik linii papilarnych TouchID. Chodzi o takie po naprawie, gdzie czytnik został wymieniony, po awarii na takie nieoryginalny. A teraz sam opis błędu. Ten pojawia się w przypadku aktualizacji systemu z poziomu iTunes. Informuje on użytkownika o nieprawidłowej pracy układu sterującego znajdującego się na taśmie flex przycisku HOME. I tu właśnie ważna jest kwestia, czy mamy oryginalny przycisk, czy wymieniany. Błąd pojawia się z kilku przypadkach:

  • uszkodzeniu układu sterującego na taśmie flex (np. w wyniku ingerencji cieczy lub uszkodzenia mechanicznego);
  • uszkodzeniu samej taśmy i czytnika (podczas nieumiejętnej wymiany ekranu;
  • uszkodzenia mechanicznego kiedy ekran wypada z ramy i ciągnie za sobą czytnik, przerywając taśmę).

Jeżeli Apple iPhone ma uszkodzony czytnik to podczas aktualizacji z poziomu telefonu przełączy się w tryb Recovery. Dopiero odtworzenie go z poziomu iTunes pozwoli na odczytanie błędu, a więc informacji, w czym jest problem. Jak się okazuje, Error 53 nie dotyczy tylko iPhone’a, ale także ostatnich generacji iPadów.

Apple jednak postarało się załatać problem, wprowadzając łatkę 9.2.1. Wiemy też, że w przypadku iPhone 5S, który także posiada czytnik linii, nie ma z tym problemu. Tak całą sprawę komentuje Apple:

Chronimy zapisane odciski palców w bezpiecznej enklawie, która jest sparowana z sensorem TouchID. Kiedy iPhone jest naprawiany w autoryzowanym serwisie lub sklepie Apple’a, a naprawa ta ma wpływ na funkcjonowanie TouchID, parowanie jest ponownie zatwierdzane. Ten test daje gwarancję, że urządzenie i funkcje iOS związane z TouchID pozostają bezpieczne. Bez parowania dostęp do zabezpieczonej enklawy mógłby być uzyskany za pomocą „złośliwego” czytnika TouchID. Kiedy iOS wykryje, że parowanie jest nieprawidłowe, TouchID (wraz z Apple Pay) jest dezaktywowane, aby urządzenie pozostało zabezpieczone. Gdy iPhone jest naprawiany przez nieautoryzowany serwis, wadliwe ekrany lub inne nieprawidłowe komponenty, które mogą mieć wpływ na działanie czytnika TouchID, mogą doprowadzić do błędu, w wyniku którego sparowanie będzie niemożliwe. Przy kolejnej aktualizacji systemu lub jego przywróceniu może wówczas wyświetlić się ‚błąd 53″. Jeśli nasz klient natrafi na taki błąd, to sugerujemy, aby skontaktował się z pomocą techniczną Apple.