Polscy operatorzy cały czas rozbudowują bazę urządzeń obsługujących VoLTE oraz Wi-Fi Calling. W przypadku Orange ich liczba zbliża się do 150. Rozwiązania te wdrożyli również Play i T-Mobile. Dzięki temu coraz więcej osób ma może cieszyć się wyższą jakością wykonywanych połączeń oraz krótszym czasem ich zestawiania.

Na początku wdrażania technologii 4G operatorzy nie mieli wyboru. Musieli budować sieci LTE, które służyły jedynie do obsługi transmisji danych. Wynikało to z tego, że nowa architektura sieci komórkowej działała na podstawie protokołu IP, co nie pozwalało na realizację tradycyjnych połączeń głosowych. Tym samym każdy smartfon, który obsługiwał wtedy LTE, na czas połączenia głosowego przełączał się z sieci 4G do 3G lub 2G. Jednak później problem ten został rozwiązany. Pojawiło się VoLTE, które pozwoliło na realizację usług głosowych za pomocą sieci IP przy jednoczesnej gwarancji jakości połączenia. Niestety w praktyce okazało się, że wdrożenie VoLTE w działających już od kilku lat sieciach LTE nie jest zbyt proste. Skończyło się na tym, że usługa wymaga konfiguracji specyficznych dla danej sieci ustawień, a operator musi wykonać testy zgodności i upewnić się, że wszystko działa poprawnie.

Kilka praktycznych faktów o VoLTE i Wi-Fi Calling

Zalety VoLTE

VoLTE, czyli Voice over LTE (a technicznie VoIP over LTE), pozwala na realizację połączeń głosowych za pośrednictwem sieci 4G/LTE. Dla użytkownika końcowego oznacza to przede wszystkim lepszą jakość połączenia, która przewyższa HD Voice dostępne w sieciach 3G. Oprócz tego można zauważyć krótszy czas zestawiania połączeń.

Z kolei dla operatora VoLTE oznacza wzrost pojemności sieci, ponieważ może on obsłużyć więcej połączeń za pomocą tych samych zasobów radiowych.

Zalety Wi-Fi Calling

Wi-Fi Calling (lub też VoWiFi) oferuje mniej więcej to samo co VoLTE. Różnica sprowadza się do tego, że połączenia są realizowane za pośrednictwem sieci Wi-Fi. W celu zapewnienia bezpieczeństwa i prywatności całość połączenia jest szyfrowana za pomocą tunelu utworzonego pomiędzy smartfonem a bramą operatora. Rozwiązanie to jest przydatne szczególnie tym użytkownikom, którzy mają problem z zasięgiem. Wi-Fi Calling pozwala na realizowanie połączeń bez konieczności przebywania w zasięgu sieci operatora.

Urządzenia wspierające VoLTE i/lub Wi-Fi Calling

Aktualnie praktycznie każdy nowy smartfon, który ukazuje się na rynku, posiada chipset obsługujący VoLTE i Wi-Fi Calling. Jednak nie oznacza to, że usługi te zadziałają w sieci Twojego operatora. Na wstępnie należy zaznaczyć, że w Polsce rozwiązania te wdrożyli Orange, Play oraz T-Mobile. Z kolei u Plusa Wi-Fi Calling wyszedł z fazy testów, a w kwestii VoLTE dalej jest prowadzony pilotaż. Oprócz tego pozostaje jeszcze kwestia kompatybilności konkretnego modelu urządzenia z siecią operatora oraz (czasami) konieczność posiadania odpowiedniej taryfy. Dlatego też celu weryfikacji działania VoLTE oraz Wi-Fi Calling na konkretnym smartfonie trzeba udać się na stronę operatora. Potrzebną informację znajdziecie w umieszczonej tam specyfikacji.

Obecnie do poprawnego działania VoLTE i Wi-Fi Calling nie jest wymagane oprogramowanie wgrane przez operatora. Dlatego też usługi te powinny działać na urządzeniach kupionych poza kanałami sprzedaży telekomów.

PJ
Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.