Jakiś czas temu Urząd Patentowy przyznał sieci Play wyłączność na posługiwanie się kolorem fioletowym w branży telekomunikacyjnej. W praktyce oznacza to, że żaden inny operator (również wirtualny) nie może używać tego koloru w reklamowaniu swoich produktów. Z tej okazji Rzecznik Prasowy Pay przygotował specjalnego vloga, w którym skonsultował z ekspertami kwestie kolorów używanych przez polskich operatorów.

Rejestracja znaku handlowego w postaci koloru nie jest łatwym zadaniem. Nie każda firma może sobie na to pozwolić. Jednak operatorzy telekomunikacyjni, których marka jest rozpoznawalna i zakorzeniona, mogą coś takiego zrobić. Play złożył wniosek do Urzędu Patentowego wniosek o zastrzeżenie koloru fioletowego jesienią 2017 roku. Natomiast urzędnicy sprawdzili, czy znak towarowy w postaci pojedynczego koloru posiada zdolność odróżniającą w następstwie używania go w zwykłych warunkach obrotu. Zdaniem Urzędu Patentowego kolor fioletowy (nr RGB: 72/34/124) w odniesieniu do firm telekomunikacyjnych jest kojarzony z siecią Play. Dlatego taki znaki został niedawno zarejestrowany i jest już prawnie chroniony. Natomiast Rzecznik Prasowy Play postanowił sprawdzić rozpoznawalność kolorów używanych przez polskich operatorów.

Play nie jest jedynym operatorem z patentem na kolor

Kwestia patentowania kolorów jest dla wielu osób dość kontrowersyjnym zagadnieniem. Jednak jest to praktyka dość powszechnie stosowana przez operatorów sieci komórkowych. Dobrym przykładem jest tutaj niemiecki Deutsche Telekom (właściciel grupy T-Mobile), który zarejestrował kompozycję kolorystyczną w postaci koloru magentowego. Natomiast Orange w taki sam sposób chroni w Polsce charakterystyczny dla swojej marki odcień koloru pomarańczowego. Przy czym we wszystkich tych przypadkach, ochrona dotyczy branży telekomunikacyjnej. Oznacza to, że producent czekolady czy też środków czystości może bez żadnych konsekwencji korzystać z kolorów używanych przez polskich operatorów. Oczywiście pod warunkiem, że ktoś inny z tej samej branży nie zarejestrował tego koloru.

Warto tutaj zwrócić uwagę na fakt, że operator Play już wcześniej starał się o ochronę koloru fioletowego. Jednak wniosek złożony w 2010 roku został negatywnie rozpatrzony przez Urząd Patentowy, ponieważ wtedy kolor ten nie posiadał zdolności odróżniającej.

Źródło: Play, Gazeta Prawna, znakitowarowe-blog

Bernard to redaktor naczelny SpeedTest.pl. Jest analitykiem i pasjonatem gier. Studiował na Politechnice Wrocławskiej informatykę i zarządzanie. Lubi szybkie samochody, podróże do egzotycznych krajów oraz dobre książki z kategorii fantastyka.