Inżynierowie Tesli mają do rozwiązania kolejny problem z nieprawidłowo działającym autopilotem. Tym razem kierowca Tesli 3 zauważył, że jego samochód z włączonym autopilotem nie radzi sobie z korekcją toru jazdy podczas rozwidlenia na autostradzie. Co ciekawsze, problem pojawił się po jednej z ostatnich aktualizacji oprogramowania.

Czy kiedykolwiek zaufamy rozwiązaniom autonomicznym? Problem polega na tym, że każde nawet najlepsze oprogramowanie zawiera błędy. Dotyczy to również samochodów Tesla. Co prawda dostępny komercyjnie autopilot nie zapewnia jeszcze prawdziwej autonomiczności. Jednak dostarcza on zestaw zaawansowanych funkcji poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Tesla potrafi dostosować swoją prędkość do warunków panujących na drodze, samodzielnie utrzymać tor jazdy na wybranym pasie, a nawet zmienić pas ruchu bez udziału kierowcy. Przy czym producent zaznacza, że tryb autopilota wymaga ciągłego nadzoru kierowcy. Teraz wiemy dlaczego. Gdyby nie refleks, to jeden z użytkowników Reddit’a wjechałby swoją Teslą 3 w barierki.

Tesla nieumyślnie przywróciła załatany wcześniej błąd w oprogramowaniu

Nie jest to pierwszy przypadek, kiedy to oprogramowanie Tesli nie radzi sobie na tym odcinku drogi. Kilka miesięcy temu doszło w tym samym miejscu do niebezpiecznego wypadku z udziałem samochodu Tesla Model X. Kierowca zginął na miejscu, ponieważ autopilot pokierował go na barierki. Producent od razu wypuścił aktualizację oprogramowania, która rozwiązała problem. Przez 6 miesięcy kierowcy mogli bez problemów poruszać się tą drogą. Autopilot działał poprawnie i kierował pojazd po pasie ruchu wyznaczanym przez barierki.

Jak widzicie, samochody autonomiczne mają przed sobą jeszcze bardzo długą drogę. Ich projektanci opanowali już sztukę rozpoznawania najpopularniejszych przeszkód. Cała masa przeróżnych czujników sprawia, że nowoczesny samochód bez większych problemów „widzi” więcej niż człowiek. Jednak algorytmy dalej mają problem z prawidłową reakcją na mniej typowe przypadki. Na razie musimy doliczyć do nich remonty na drogach, które często wiążą się ze stosowaniem niestandardowego oznakowania.

Źródło: AutoPilot Review, Reddit

BS
Bernard to redaktor naczelny SpeedTest.pl. Jest analitykiem i pasjonatem gier. Studiował na Politechnice Wrocławskiej informatykę i zarządzanie. Lubi szybkie samochody, podróże do egzotycznych krajów oraz dobre książki z kategorii fantastyka.