Stało się, smartfony z logiem nadgryzionego jabłka obsługują już WiFi Calling w sieciach 3 z 4 operatorów sieci komórkowych w Polsce. Pierwszym operatorem, który udostępnił VoLTE swoim klientom jako usługę komercyjną był Orange. Jednak to T-Mobile prześcignął ich, jeżeli chodzi Wi-Fi Calling i obsługę iPhone’ów. Teraz szanse się wyrównują, ponieważ wsparciem dla iPhone może pochwalić się też Play. Warto jeszcze dodać, że Orange oprócz WiFi Calling zapewnia również VoLTE, czyli połączenia głosowe za pomocą sieci 4G LTE.

W całym wywodzie celowo pomijam tzw. operatorów wirtualnych, ponieważ korzystają oni z infrastruktury oraz rozwiązań technologicznych dużych graczy. Wróćmy jednak do tematu. Aktywacja Wi-Fi Calling oraz VoLTE dla smartfonów Apple jest dla operatorów bardzo istotną kwestią. Co prawda urządzenia te nie są jeszcze tak samo popularne w Polsce, jak smartfony z Androidem, ale z roku na rok możemy zobaczyć na ulicy coraz więcej ludzi ze słuchawką z nadgryzionym jabłkiem. Najważniejsze jest to, że operator dzięki współpracy z Apple jest w stanie zapewnić obsługę Wi-Fi Calling zarówno przez stare, nowe, jak i przyszłe iPhone’y. W końcu wszystkie one pracują na tym samym systemie operacyjnym.

Orange obsługuje na iPhone’ach zarówno Wi-Fi Calling jak i VoLTE

Oznacza to, że w przypadku utraty zasięgu sieci Wi-Fi, nasze połączenie będzie kontynuowane za pomocą infrastruktury 4G LTE. Niestety, jeśli jesteście jednym z pechowych 1% mieszkańców naszego kraju (99% z nas znajduje się w zasięgu sieci LTE Orange), to Wasze połączenie zostanie zerwane po rozłączeniu z siecią Wi-Fi. Niestety, ale u żadnego operatora nie działa jeszcze przeniesienie połączenia Wi-Fi Calling do sieci 3G lub 2G. To właśnie dlatego tak ważne jest jednoczesne uruchamianie VoWiFi (czyli Wi-Fi Calling) oraz VoLTE. Dzięki temu można zachować ciągłość swoich usług. Oczywiście możliwe jest przeniesienie połączenia VoLTE z sieci 4G LTE do starszej technologi.

Niestety, start nowej usługi dla urządzeń Apple nie był bezbolesny. Klienci Orange pierwszego dnia zgłaszali problemy z aktywacją Wi-Fi Calling na ich iPhone’ach. Jednak zgodnie z oświadczeniem operatora, wszystkie problemy zostały już rozwiązane. Dlatego też wszyscy abonentowi klienci Orange oraz nju mobile powinni być w stanie rozmawiać za pośrednictwem swoich sieci Wi-Fi. Usługa działa na:

  • iPhone SE,
  • iPhone 6,
  • iPhone 6 Plus,
  • iPhone 6s,
  • iPhone 6s Plus,
  • iPhone 7,
  • iPhone 7 Plus,

po zainstalowaniu najnowszej aktualizacji. Orange cały czas pracuje nad udostępnieniem Wi-Fi Calling również dla klientów prepaid przebywających za granicą. To właśnie brak opłat roamingowych podczas rozmowy przez hotelowe Wi-Fi jest największą zaletą tej usługi.

Play na razie oferuje tylko Wi-Fi Calling

Operator ten nie uruchomił jeszcze w swojej sieci VoLTE, ale nie przeszkadza to mu z korzystanie z zalet VoWiFi. O ile posiadacze smartfonów z Androidem muszą w sieci Play aktywować usługę Wi-Fi Calling za pomocą specjalnego SMSa, to w przypadku posiadaczy iPhone wszystko sprowadza się do kilku kliknięć. Usługa powinna działać na:

  • iPhone 5C,
  • iPhone 5S,
  • iPhone SE,
  • iPhone 6,
  • iPhone 6 Plus,
  • iPhone 6s,
  • iPhone 6s Plus,
  • iPhone 7,
  • iPhone 7 Plus.

Niestety Wi-Fi Calling nie aktywuje się u wszystkich abonentów Play, nawet jeśli problemem nie jest posiadana taryfa. Operator jeszcze boryka się z małymi problemami technicznymi, jednak otrzymaliśmy informację, że wszystko zacznie działać w przeciągu 2 dni.

Źródło: Orange, Play (FAQ)

PJ
Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.