Fani pierwszoosobowych shooterów doskonale zdają sobie sprawę z tego, że wirtualni przeciwnicy sprawdzają się co najwyżej w roli ruchomych celów strzelniczych. Boty zaimplementowane w grach FPS nie grzeszą inteligencją. Jednak niedługo może się to zmienić. Naukowcy Irlandzkiego Uniwersytetu w Galway opracowali sztuczną inteligencję SEC (Skilled Experience Catalogue), która może się sprawdzić w roli trenera graczy FPS.

Pomysł zastosowania sztucznej inteligencji do rywalizacji z graczami nie jest nowym pomysłem. Jednak poszczególni naukowcy mają różne podejście do tego tematu. Większości zależy na tym, żeby sztuczna inteligencja mogła rywalizować w skomplikowanych grach z zawodowymi graczami. Tego typu pokazy są bardzo emocjonujące i medialne. Doniesienia nt. potyczek człowiek vs maszyna są bardzo poczytne i szeroko komentowane. Jednak Frank Glavin oraz Michael Madden inaczej podeszli do tego problemu. Ich celem było opracowanie bota, który podczas rozgrywki dostosowywałby swoje umiejętności do zdolności przeciwnika. Jednak, żeby było to możliwe, to najpierw sztuczna inteligencja musi zostać odpowiednio nauczona. Nabyte doświadczenia były przechowywane w tablicy katalogu umiejętności (Skilled Experience Catalogue). Cały trik polegał na tym, żeby poszczególne wzorce odpowiednio zmierzyć i sklasyfikować je pod dany poziom umiejętności.

Sztuczna inteligencja została wytrenowana w grze Unreal Tournament 2004

Naukowcy uczyli swojego bota na podstawie 30-minutowych meczów, które były przeprowadzone w niezmiennych warunkach. Pojedynki odbywały się 1 na 1, a podczas nauki nie była zmieniana mapa oraz na sztywno był ustawiany poziom zaawansowania przeciwnika. Bot SEC walczył przeciwko botom dostępnych w Unreal Tournament 2004. Być może nie jest to najlepszy wyznacznik, ale naukowcy uzasadnili swój wybór. Ich projekt jest na razie na wczesnym etapie, dlatego też na przykładzie skryptowego przeciwnika (tj. bota w UT 2004) chcieli pokazać, że ich algorytm umie się dostosować do poziomu przeciwnika. Przy czym zarówno walki szkoleniowe, jak i testowe, były przeprowadzane na małej mapie (tj. Training Day), która wymusza częste starcia pomiędzy graczami. Natomiast algorytm celowania był trenowany tylko na jednej broni (w tym przypadku Assault Rifle). Dzięki tak zawężonemu wpływowi czynników zewnętrznych naukowcy mogli sprawdzić, czy ich bot potrafi klasyfikować swoje umiejętności pod kątem celności przy użyciu konkretnej broni.

sztuczna inteligencja SEC

Jeszcze dużo czasu minie, zanim sztuczna inteligencja będzie mogła konkurować z człowiekiem w skomplikowanych grach FPS, które wymagają nie tylko celności oraz refleksu, ale również strategicznego myślenia. Jednak bot SEC wydaje się być bardzo obiecującym rozwiązaniem. Być może tego typu podejście pozwoli na opracowanie sztucznej inteligencji, która będzie sprawdzać się w roli trenera sparingowego dla e-sportowców.

Źródło: arxiv

BS
Bernard to redaktor naczelny SpeedTest.pl. Jest analitykiem i pasjonatem gier. Studiował na Politechnice Wrocławskiej informatykę i zarządzanie. Lubi szybkie samochody, podróże do egzotycznych krajów oraz dobre książki z kategorii fantastyka.