Branża samochodów elektrycznych skupia na sobie coraz większą uwagę. Jest to jednak rynek, który dopiero raczkuje, szczególnie w mniej rozwiniętych państwach. Opracowywane na zachodzie technologie mają ułatwić korzystanie z aut elektrycznych na całym globie.

Problem z wydajnością baterii litowo jonowych w zimie

Do tej pory standardowe baterie litowo jonowe, które są montowane w każdym pojeździe elektrycznym, były bardzo podatne na niskie temperatury. Kiedy temperatura spadała poniżej zera, wydajność baterii redukowała się o nawet 25%. Jest to ogromna niedogodność, szczególnie jeśli korzystamy z samochodu elektrycznego na co dzień.

Rozwiązanie opracowane przez naukowców

Rozwiązaniem jest zastosowanie czujnika, który reaguje w wypadku zbyt niskiej temperatury i emitera elektronów, które przepływają przez folię niklową, by ocieplić ogniwa. Dzięki temu bateria zachowuje temperaturę pokojową i może doskonale funkcjonować. Zwiększa to również jej żywotność.

Baterie litowo jonowe posiadają wiele wad

Póki co technologie opracowywane głównie w USA radzą sobie z podstawowymi wyzwaniami, jakie stawiają nam baterie litowo jonowe. Niestety same samochody są podatne na rozmaite temperatury i środowiska jazdy. To już niestety zależy od nieprzewidywalnej, potężnej siły – natury. Zbyt wysoka temperatura może wyrządzić jeszcze większe szkody naszej baterii i naukowcy ciągle pracują nad skutecznym chłodzeniem, w tym wypadku mogą nim się okazać pianki odpowiednich metali.

Polski udział w rozwoju rynku samochodów elektrycznych

Polacy również mieli swój udział w opracowywaniu niezbędnych technologi. Testy zachowania baterii litowo jonowej w odpowiednim środowisku, można wykonać w Zakładzie Elektromobilności w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji (PIMOT). Tworzone są tam bardzo zaawansowane symulacje, które pozwalają lepiej poznawać mechanizmy rządzące się bateriami litowo jonowymi. Dzięki działalności PIMOT kraje bardziej zaawansowane niż Polska, mogą jeszcze skuteczniej pracować nad rozwojem tego niesamowicie ważnego sektora. Być może rozwój baterii litowo jonowych w samochodach elektrycznych przyczyni się nam na co dzień. Nie zapominajmy, że ogniwa tego typu są wykorzystywane wszędzie, od golarek elektrycznych po smartfony.

Źródło:Newseria