Play był pierwszym polskim operatorem, który komercyjnie wprowadził usługę Wi-Fi Calling działającą w pełni natywnie (tj. bez dedykowanej aplikacji). Początkowo działała ona na 9 modelach smartfonów. Dzisiaj lista wspieranych urządzeń zawiera ponad 100 pozycji. Dzięki temu, co trzeci klient Play może dzwonić za pomocą zasięgu sieci Wi-Fi.

Wi-Fi Calling jest usługą, którą doceniają przede wszystkim Ci klienci operatorów, którzy mają problem z zasięgiem. Jeszcze dwa-trzy lata temu korzystali z niej nieliczni. Problem dostępnością połączeń głosowych po Wi-Fi polega na tym, że do natywnego działania usługi wymagana jest specjalna konfiguracja zarówno po stronie sieci, jak i urządzenia użytkownika, tj. smartfona. W dużym uproszczeniu najpierw operator musi wykonać testy działania Wi-Fi Callingu na danym urządzeniu, a później producent wypuszcza wraz z aktualizacją oprogramowania profil aktywujący usługę w konkretnej sieci. Proces ten jest żmudny i czasochłonny. Jednak w zamian klienci operatora dostają usługę, która pozwala na odbieranie i wykonywanie rozmów telefonicznych poza zasięgiem sieci. Z kolei na wakacjach Wi-Fi Calling pozwala zmniejszyć wydatki związane z roamingiem, ponieważ połączenia za pośrednictwem Wi-Fi są rozliczane tak, jakby były wykonywane z terenu Polski.

Co trzeci klient Play może korzystać z Wi-Fi Calling

Lista urządzeń wspierających Wi-Fi Calling w sieci Play zawiera ponad 100 pozycji. Znajdziemy na niej zarówno iPhone’y, jak i smartfony z Androidem. Oczywiście ta druga grupa jest większa, ale to nikogo nie dziwi. Najważniejsze jest jednak to, że oprócz topowych (a tym samym drogich) modeli są tam również urządzenia przyjaźniejsze portfelowi.

Warto również pamiętać o tym, że Wi-Fi Calling to nie tylko „dzwonienie bez zasięgu”. Usługa ta oferuje dużo lepszą jakość połączeń niż 2G oraz 3G. Tak naprawdę jest ona zbliżona do połączeń VoLTE. W końcu oba rozwiązania korzystają z tych samych kodeków głosu.

Wi-Fi Calling, czy też VoWiFi, oprócz sieci Play działa również w sieciach Orange i T-Mobile. Niestety Polkomtel (właściciel sieci Plus/Cyfrowy Polsat) nie wyszedł z tą usługę poza fazę testów.

Źródło: Play

PJ
Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.