Epidemia COVID-19 i związana z nią kwarantanna powodują, że użytkownicy intensywniej korzystają z internetu. W ciągu ostatnich dni, w statystykach SpeedTest.pl obserwujemy spadki średnich prędkości u operatorów mobilnych.

Dzięki naszym, globalnie dostępnym, aplikacjom mobilnym na urządzenia z Android oraz iOS:


mamy możliwość obserwowania sytuacji we wszystkich krajach, gdzie realia epidemiologiczne są poważne i podjęto zdecydowane kroki w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa. Poniższy rysunek przedstawia średnie prędkości pobierania danych dla łączy mobilnych w wybranych krajach:

COVID-19 mobile
Obliczenia wykonano na platformie analitycznej FIREPROBE.NET na podstawie analizy 877 tys. wyników pomiarów w technologii połączenia 3G oraz LTE. Wykresy pokazują trend czterodniowy.
COVID-19 mobile IT PL
Prędkość pobierania danych dla operatorów mobilnych w Polsce i we Włoszech w dniach 4-15 marca. Wykres główny pokazuje trend czterodniowy, a wykres wewnętrzny trend dzienny.

Analiza średnich prędkości pobierania danych w sieciach mobilnych wskazuje na to, że nastąpiły zmiany w zachowaniu użytkowników spowodowane walką z pandemią koronawirusa. W Europie widoczne jest to w przypadku Włoch i Polski, gdzie władze podjęły rygorystyczne kroki prowadzące do ograniczenia powstawania dużych skupisk ludzkich. Z tego powodu osoby, które w ciągu dnia przebywają w biurze, szkole, czy też na uczelni, zostały w domu. Wśród nich są również osoby, które w domach nie posiadają łączy stacjonarnych i korzystają z internetu za pomocą sieci mobilnych. Dlatego też operatorzy zaobserwowali w ostatnich dniach wzrost wolumenu transmisji danych rzędu 20% – 40% (w zależności od operatora).

Chwilowa ilość przesyłanych danych nie powinna znacznie różnić się od wartości obserwowanych wcześniej w godzinach wieczornych, czy też podczas weekendów oraz okresów świątecznych. Pomimo wystarczającej pojemności szkieletu sieci mobilnych, niektórzy użytkownicy mogli zaobserwować spadek wydajności pobliskich stacji bazowych. W skali całego kraju wynosi on około 10-15% dla trendu czterodniowego. W naszej opinii, średnie prędkości pobierania danych są wciąż wysokie i umożliwiają korzystanie z internetu mobilnego bez większych problemów. Ewentualne utrudnienia mogą pojawić się lokalnie.

Nie zaobserwowaliśmy jeszcze analogicznego spadku wydajności sieci mobilnych w Niemczech oraz w Stanach Zjednoczonych; przy czym brak widocznego wpływu pandemii koronawirusa na prędkości osiągane przez użytkowników może tutaj wynikać z innych nawyków klientów tamtejszych operatorów. Musimy pamiętać o tym, że transmisja danych w Polsce jest stosunkowo tania w porównaniu z cenami w innych krajach i tym samym internet mobilny jest często alternatywą w stosunku do internetu stacjonarnego. Z kolei w Stanach Zjednoczonych i Niemczech sytuacja wygląda inaczej – tamtejsi internauci mogą w domach korzystać w głównej mierze z łączy stacjonarnych, nie prowadząc do większego obciążenia sieci mobilnych.

Wpływ koronawirusa na internet stacjonarny

W przypadku Internetu stacjonarnego w Polsce, problem spadku prędkości w skali kraju jest zauważalny dopiero w dniu 15 marca (niedziela):

COVID-19 fix
Obliczenia wykonano na platformie analitycznej FIREPROBE.NET na podstawie analizy 3,3 mln wyników pomiarów z aplikacji webowej SpeedTest.pl dla wszystkich polskich operatorów stacjonarnych. Wykres główny pokazuje trend czterodniowy, a wykres wewnętrzny trend dzienny.

Ciekawostką jest znaczny wzrost liczby wykonywanych testów, który nastąpił zaraz po ogłoszeniu pandemii i decyzji o zamknięciu szkół, uczelni, przedszkoli i żłobków:

Przypuszczamy, że Polacy w obawie przed koronawirusem nie tylko zadbali o odpowiednie zapasy żywności, ale również sprawdzali kondycję swoich łączy internetowych. Łączy, które w tych trudnych dniach pozwalają wielu osobom nie tylko pracować zdalnie, ale również utrzymywać kontakt z najbliższymi.

W najbliższym czasie będziemy monitorować sytuację związaną z prędkościami połączeń zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych. Mamy nadzieję, że klienci operatorów nie doświadczą żadnych większych problemów technicznych. Jako SpeedTest.pl jesteśmy w stałej współpracy z czołowymi polskimi dostawcami w zakresie podnoszenia jakości dostarczanych usług.

Na koniec – przyłączamy się do społecznej akcji “Zostań w domu” i apelujemy do rodaków o rozwagę i odpowiedzialność. Prosimy też o czujność w zakresie rozpowszechnianych w internecie tzw. fake newsów, które mogą spowodować daleko idące w skutkach konsekwencje.

Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.