Wielu z Was jest mocno zainteresowanych tematem szybkości łącza internetowego, a dokładnie, to fraza “jak szybko” jest tą znaczącą. Co właściwie, to “jak szybko” znaczy? Co wiemy? Wiemy, jak szybko możemy pobrać plik w sieci, dla większej uciechy, jeszcze fajnie, jak jest to duży plik multimedialny.Dokładnie to, ile czasu zajmie nam pobranie takiego pliku. Jednakże, dla niektórych usług ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, jak długo trwa podróż pakietu z naszego komputera do serwera i na odwrót. Najlepszym przykładem, jaki udało mi się na szybko wymyślić są gry online. Dlaczego? Gry nie generują dużego ruchu w sieci, ale opóźnienie musi być tutaj minimalne.  W celu zlustrowania problemy użyje testera ping dostępnego na stronie. Narzędzie jest w języku polskim i jest mocno intuicyjne. Jak ono działa? jest to narzędzie to pomiaru opóźnienia, oraz jego zmienności dla połączeń między komputerem klienta, a serwerem docelowym znajdującym się w różnych lokalizacjach geograficznych. Zobaczmy przykładowe wyniki dla hosta w naszym kraju.

Ale to nie wszystko. Mamy też bardziej szczegółowe informacje w tabeli:

ping_table

Tracing route to google.com [216.58.209.78]
over a maximum of 30 hops:
 1 2 ms 1 ms 1 ms 192.168.0.1
 2 12 ms 10 ms 13 ms 10.233.0.1
 3 63 ms 13 ms 9 ms 172.20.253.33
 4 19 ms 106 ms 20 ms 172.17.0.150
 5 27 ms 18 ms 19 ms 172.17.0.149
 6 20 ms 20 ms 19 ms 172.17.0.126
 7 40 ms 23 ms 22 ms 172.17.28.22
 8 25 ms 21 ms 29 ms 172.17.28.22
 9 21 ms 24 ms 22 ms 031011202146.p2p.business.static.vectranet.pl [31.11.202.146]
 10 23 ms 25 ms 21 ms 66.249.95.15
 11 21 ms 38 ms 23 ms 72.14.238.75
 12 22 ms 20 ms 21 ms waw02s06-in-f78.1e100.net [216.58.209.78]
Trace complete.

Teraz, drugi przykład, ale tym razem serwer znajduje się w USA:

Tracing route to fdcservers.net [50.7.0.199]
over a maximum of 30 hops:
 1  2 ms 2 ms 2 ms 192.168.0.1
 2 10 ms 8 ms 10 ms 10.233.0.1
 3 10 ms 33 ms 21 ms 172.20.253.33
 4 20 ms 18 ms 19 ms 172.17.0.150
 5 22 ms 19 ms 18 ms 172.17.0.149
 6 34 ms 21 ms 33 ms 172.17.0.126
 7 31 ms 39 ms 26 ms 172.17.146.158
 8 35 ms 26 ms 24 ms 172.17.146.158
 9 33 ms * 32 ms 212.162.8.29
 10 * * * Request timed out.
 11 110 ms 150 ms 59 ms ae0.mpr1.fra4.de.zip.zayo.com [64.125.12.125]
 12 64 ms 128 ms 204 ms ae7.mpr1.cdg11.fr.zip.zayo.com [64.125.27.77]
 13 134 ms 194 ms 203 ms v114.ae29.cr1.lga5.us.zip.zayo.com [64.125.30.144]
 14 185 ms 154 ms 176 ms v12.ae29.cr1.ord2.us.zip.zayo.com [64.125.31.169]
 15 154 ms 154 ms 155 ms ae4.er1.ord7.us.zip.zayo.com [64.125.28.50]
 16 157 ms * * 208.184.110.226.IPYX-073161-900-ZYO.above.net [208.184.110.226]
 17 155 ms 163 ms 154 ms www.fdcservers.net [50.7.0.199]
Trace complete.

Jakie są z tego wnioski? Widzimy, że pierwsze sześć przeskoków jest takie same. Serwer docelowy z drugiego przykładu jest dalej, oznacza to, że nasze pakiety skaczą przez większą ilość hops, czyli routerów. Trzy gwiazdki (***) i Request timed oznaczają, że dany router ignoruje zapytania ping. Czy zobaczymy wszystkie routery między nami a serwerem docelowym przy użyciu narzędzia traceroute? Niestety nie, ponieważ router może ukryć się przed traceroute zwiększając TTL pakietów przychodzących.

Podsumowując. Co jest w takim razie odpowiedzią na nasze tytułowe pytanie? Paczki spowalniane przez routery / bramy. Na drodze między naszym komputerem i serwerem może stać sprzęt gorszej jakości, który powoduje opóźnienia.