Ciężko jest mówić o królu przeglądarek, bo prawda jest taka, że w tej kwestii każdy powinien używać tego, co dla niego jest wygodniejsze. Warto jednak mówić i pisać o statystykach udziału danych przeglądarek w rynku. Tutaj można już znaleźć najlepszych, a dokładnie to najczęściej używanych. Zobaczmy, jak sytuacja wygląda na naszych rynkach w tej kwestii.

Browsera WWW musi używać każdy, kto serfuje w sieci. Chrome, Firefox, Opera, Internet Explorer, Edge, a może jakaś alternatywna opcja. Jestem ogromnie ciekaw, kto ostatnio rozsiadł się na rynku IT, jak w u siebie, a czyje udział spadły. Mieliśmy ostatnio wiele zmian w systemach operacyjnych i mogło to wpłynąć na te wyniki.

O sytuacji Chrome na globalnym rynku przeglądarek chyba nie trzeba pisać. Zwłaszcza po wprowadzeniu Sklepu Play do Chrome OS.

Zacznijmy od mapki udziału przeglądarek na świecie. Jak możemy zauważyć króluje to Chrome. Objął praktycznie całą Europę. Osobiście także używam tej przeglądarki. Mam zainstalowanego także Firefoxa, jak potrzebuje sprawdzić poprawność wygenerowanego ca-bundle, ale o innych przeglądarkach prywatnie zapominam.

StatCounter-browser-ww-monthly-201603-201605-map

Najciekawsze jest to, że nawet nie ma oznaczonego choćby jednego zakątka, gdzie najbardziej lubianą przeglądarką jest Internet Explorer. Wygląda na to, że ludzie w końcu nauczyli się, czego używać.

StatCounter-browser-ww-monthly-201505-201605

W ciągu ostatniego roku udziału Chrome w runku znaczenie wzrosły. Wzrost, jaki szacuje się od maja 2015 do maja 2016, jest prawie 10%. Za to udział Opery utrzymuje się na stałym poziomie ok. 2%. W podobnie sytuacji jest Safari, ale udział w rynku jest większy, niż Opery. Trzyma się na poziomie ok 10%. Jedyna przeglądarka, której udział w rynku zmalał to Internet Explorer. Nadal jest wysoki, bo jest to trzeci wynik wśród przeglądarek, ale widać, że znaczenie maleje od czerwca/lipca 2015, czyli od daty premiery Windows 10 z przeglądarką Edge. Osoby, które przeszły na Windows 10, albo wybrały inną przeglądarkę, albo używają Edge, której udział i tak jest za mały, aby znaleźć się w statystykach.

StatCounter-browser-ww-monthly-201505-201605-bar

Jestem mocno zdziwiony jednak udziałami Opery. Myślałem, że przeglądarka ta radzi sobie o wiele lepiej ze względy na innowacyjność.

Zobaczmy osobne wyniki dla przeglądarek na desktopy i osobne dla urządzeń mobilnych.

Wyniki, które widzieliśmy przed chwilą, to wyniki sumaryczne. Zdaje sobie sprawę, że Chrome może radzić sobie tak dobrze ze względu Chromebooki z systemem ChromeOS i Androida, w którym dość często wybiera się Chome zamiast domyślnej wbudowanej przeglądarki, bo jest mniej obciążający urządzenie.

desktop

desktop_bar

Jeżeli chodzi o przeglądarki na komputery osobiste, to jednak dalej wygrywa Chrome. Wygląda na to, że nie tylko sytuacja na rynku mobilnym ma wpływ na zainteresowanie przeglądarką od Google. Wyniki innych przeglądarek także są analogiczne to wyników sumarycznych.

mobile

mobile_bar

Jeżeli spojrzymy na rynek mobilny, to sytuacja nieco się zmienia. Owszem, nadal najpopularniejszy jest Chrome, ale jego udział w rynku jest znaczenie niższy, niż w przypadku desktopów. Znaczeni większy udział ma też Opera, bo aż 11,52%. Pojawia się też przeglądarka domyślna z systemu Android (12.01%). Spójrzmy też na zmiany na rynku w ciągu ostatniego roku. Sytuacja Chrome nie była taka przewidywalna jak w przypadku rynku desktopów. Chrome miał swoje spadki i wzrosty. Wzrasta natomiast udział mało znanej przeglądarki UC Browser.

Są to wyniki ze świata. Zobaczmy, jak wygląda sytuacja na naszym rodowitym rynku.

W naszym kraju Chrome zdeklasował konkurencję. Polacy są bardzo zdeklarowani, jeżeli chodzi o przeglądarki internetowe. U nas zdecydowanie króluje przeglądarka od Google.

polska_sumaryczny

polska_sumaryczny_bar

Udział Chrome w rynku polskim przekracza 50%. Nie jest to może dużo sumarycznie, ale musimy zwrócić uwagę na to, że inne przeglądarki mają 14% i mniej. W rynku krajowym znalazł się także Edge w rankingu. Nie ma on wiele, bo 0,43%, ale jednak znaleźli się samobójcy do używania tej przeglądarki.

Zobaczmy jeszcze rynek mobilny i desktopowy w naszym kraju.

W przypadku rynku desktopowego znaczenie zwiększył się udział Firefox i to by się zgadzało. W nas w kraju użytkownikom komputerów osobistych bardzo podoba się ta przeglądarka. Firefox ma prawie 30% udziałów w rynku.

poland_desktop_line

poland_desktop_bar

Jeżeli chodzi o rynek mobilny w naszym kraju, to Chrome zdeklasował konkurencję i jego udział znacznie wzrasta. Spada natomiast udział Androida.

poland_mobile_line

poland_mobile_bar

Przeglądarka Chrome osiąga prawie 60% udziału w ryku mobilnym w Polsce. Android ma 23,95%.

Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.