Ostatnio coraz głośniej mówi się o prowizjach pobieranych przez Apple oraz Google, które są pobierane od każdej transakcji wykonanej za pomocą ich sklepów z aplikacjami. Sytuacja jest na tyle dotkliwa, że Netflix rozważa możliwość rezygnacji z opcji opłacenia subskrypcji za pośrednictwem konta w App Store. Jeżeli tak się stanie, to Apple może stracić aż 16 miliardów dolarów.

Użytkownicy urządzeń mobilnych już się przyzwyczaili do tego, że subskrypcje ulubionych serwisów mogą opłacić za pomocą systemu płatności zintegrowanego ze sklepem z aplikacjami (tj. App Store lub Google Play). Jednak wygoda użytkowników jest w pewnym stopniu kłopotliwa dla właścicieli poszczególnych serwisu, którzy muszą płacić Apple oraz Google aż 30% prowizji od każdej zrealizowanej w ten sposób transakcji. Niektórzy już zrezygnowali z tego typu płatności. Spotify już od jakiegoś czasu pozwala na opłacenie abonamentu tylko i wyłącznie za pomocą swojego systemu, który konfiguruje się z poziomu strony www. Natomiast Epic Games zrezygnowało z umieszczania gry Fortnite w sklepie Play. Teraz do grona “buntowników” dołącza Netflix, który w 33 krajach zaczął testować nową formę płatności.

Bunt Netflixa może kosztować Apple aż 16 miliardów dolarów

Informacja ta pochodzi z firmy Macquarie Research, która przeanalizowała wpływ decyzji Netflixa na dochody Apple pochodzące z App Store. Jak została wyliczona strata na poziomie 16 miliardów dolarów? Aktualne trendy przychodów Apple generowanych przez App Store pokazują, że w 2020 roku mogą one wynieść 20 miliardów dolarów w 2020 roku. Jeżeli Apple zdecyduje się na obniżenie prowizji z 30% do 15%, to dochód ten spadnie do 11,2 miliarda. W przypadku obniżenia prowizji do 5%, przychód spadłby do 3,7 miliarda dolarów. Czy tak się stanie?

Aktualnie trudno jest przewidzieć decyzje, jakie zostaną podjęte przez Apple i Google w celu utrzymania przychodów ze swoich sklepów. Wszystko zależy od tego, czy inni deweloperzy pójdą krokami Epic Games i Netflixa. Jeżeli więcej firm zrezygnuje z płatności oferowanych przez sklepy z aplikacjami, to być może Google i Apple zdecydują się na obniżenie pobieranych prowizji.

Źródło: Business InsiderTechCrunch

Bernard to redaktor naczelny SpeedTest.pl. Jest analitykiem i pasjonatem gier. Studiował na Politechnice Wrocławskiej informatykę i zarządzanie. Lubi szybkie samochody, podróże do egzotycznych krajów oraz dobre książki z kategorii fantastyka.