Technologia 5G nie będzie stosowana tylko do dostarczania Internetu do naszych domów i smartfonów. Operatorzy chcą, żeby z sieciami nowej generacji łączyły się również szybko jeżdżące samochody i pociągi. W Japonii właśnie zakończono udane testy anten montowanych za szybą pojazdu, które pozwalają na osiągnięcie prędkości 8 Gbit/s przy 100 km/h. Test odbył się na paśmie 28 GHz w kanale o szerokości 768 MHz.

Inżynierowie pracujący nad rozwojem technologii 5G mają do rozwiązania jeszcze dużo problemów. Jednym z ciekawszych zagadnień jest opracowanie systemów, które będą działać w paśmie milimetrowym (tj. 28 GHz). W Stanach Zjednoczonych operatorzy chcą skorzystać z tych częstotliwości, żeby udostępnić amerykanom bezprzewodowy Internet o prędkościach światłowodowych, tj. minimum 1 Gbit/s. Natomiast japońscy operatorzy muszą zbudować sieci 5G, które będą w stanie zapewnić szybką transmisję danych dla pociągów oraz samochodów. Dlatego operator NTT DoCoMo usilnie pracuje nad zwiększeniem prędkości, jakie można osiągnąć w szybko poruszającym się samochodzie. Do testów służy im Nissan GT-R wyposażony w urządzenia 5G. Natomiast firma AGC opracowała specjalne anteny, które można zamontować tuż za szybą samochodu. Ostatnim elementem układanki są stacje bazowe, które przygotował Ericsson. Cały test został uwieczniony na krótkim nagraniu.

Nissan GT-R jadący z prędkością 100 km/h pobierał dane z prędkością 8 Gbit/s, przy 30 km/h prędkość wzrosła do 11 Gbit/s

Samochód został wyposażony w 4 dwupolaryzacyjne anteny. Oznacza to, że perspektywy stacji bazowej 5G, było to w sumie 8 anten. Zostały one umieszczone przed przednią, tylną oraz oboma bocznymi szybami. Dzięki temu samochód mógł odbierać sygnały radiowe z każdego kierunku. Z kolei anteny stacji bazowych posiadały 64 dwupolaryzacyjnych promienników. Dzięki temu stacja bazowa 5G potrafi skoncentrować promieniowaną energię w wąską wiązkę, co znacznie poprawia jej zasięg. Jednak, kiedy korzysta z niej jadący samochód, to stacja bazowa musi śledzić zmieniający swoje położenie pojazd. Dlatego przy mniejszej prędkości osiągane są szybsze transmisje danych.

DoCoMo antena na szybę

W przeprowadzonym teście najważniejsze jest to, że samochód jadący z prędkością 100 km/h płynnie przełączył się pomiędzy stacjami bazowymi. Dodatkowo pokazano, że anteny mogą być montowane za szybami. Oznacza to, że anteny zaprojektowane przez firmę AGC radzą sobie z tłumieniem sygnału wprowadzanym przez szyby, które jest dość znaczącym problemem przy częstotliwości 28 GHz. Dzięki montażowi anten za szybą nie jest naruszana aerodynamika pojazdu. Ta sama technologia może być użyta również w pociągach oraz innych środkach komunikacji.

AGC antena

Źródło: AGC

Przemek jest mózgiem operacyjnym SpeedTest.pl. Studiował na Politechnice Wrocławskiej elektronikę i telekomunikację. Zarządza projektami IT, relacjami z klientami oraz nadzoruje procesy rozwoju. Prywatnie zaangażowany w rodzinę, wsparcie różnych działalności charytatywnych i projekty ekstremalne.